Taiwan & AUS achtergelaten... - Reisverslag uit , van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu Taiwan & AUS achtergelaten... - Reisverslag uit , van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

Taiwan & AUS achtergelaten...

Door: Hilgien

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

05 Januari 2010 | ,

Het is hoog tijd voor een uitgebreid verslag, hier vanuit mijn nieuwe lokatie: Christchurch, NZ. Ff ter info wat getallen: ik loop 12u voor op jullie en het is ong. 20'C, wat ik alweer best fris vind :) Vandaag uit Sydney weggevlogen en ondanks 3u vliegen was de tijd alweer 2u extra opgeschoten.

Taiwan
Maar back to the beginning!
25 dec (1e kerstdag, een eeuwigheid geleden :) vloog ik via een korte stop in Bangkok (uurtje gebabbeld met Taiwanese uit London) naar Taipei, Taiwan. Daar had ik 10u overstaptijd wat ik een uitstekende gelegenheid vond voor een bezoekje aan Taipei! Ik heb daarvoor Cedric, een couchsurfer (onbekende term? zie: www.couchsurfing.org, is wel handig te weten voor de rest vd verhalen :) benaderd voor de sightseeing. Eerst heerlijk Taiwanees gelunched (of was het avondeten? of ontbijt??) en daarna o.a. de Taipei 101 op geweest. Dit is de hoogste flat/toren vd wereld (of was? iig 2004 wel). Dit gebouw heeft ook nog eens de snelste lift ter wereld met een snelheid van 1000m/min!!! naar boven merk je dat niet, naar beneden blijft je maag een paar sec. merkbaar achter ofzo... :S
I.i.g. lekker rondgewandeld en rondgekeken in deze moderne stad en toen was het alweer tijd voor vliegtuig nr 3.

Zondag de 27e kwam ik na een WARM Taiwanees of chinees (China airlines) ontbijt aan in Brisbane! 25,5u vliegen... 35u onderweg en een tijdsverschil van 9 of 10u. pffff

Brisbane
Na diverse controles (visum, voedsel (mag niet mee), paspoort, verblijfs-plaats etc) op het vliegveld, besloot ik maar eens overnachting in een backpackershostel te regelen, wat gelukkig zo gepiept was. Zonder Lonely Planet kom je er dus ook wel :)
In Brisbane was het echter erg warm (vooral eh.. 25-30'C verschil!) en vooral vochtig, dus zweetweer. Mijn enkels en onderbenen waarom dermate gezwollen dat elke stap pijn deed en incl. de jetlag koste me elke 15min lopen 5 vertraging op een bankje...!!NIET NORMAAL gewoon!
In de stad wel ff bij een citystrandje gezeten (wist ik veel dat er geen echt strand in de buurt was!) en een hele gave 'lizzard' gezien; is grote hagedis ofzo :)
Geen trek, alleen maar moe, na een appeltje als avondeten belandde ik om 21u dan ook in mijn stapelbedje, waar ik om 3u weer klaarwakker in lag te draaien...

Maandag 28e zou het toch beter moeten gaan? nee dus! ik wou naar een koalacentrum, maar was moe, had nog pijnlijke, opgezwollen benen en had continu de neiging tot flauwvallen en spugen... hmmm.. dit gaat niet goed! (misschien waren die 4 nachten achter elkaar met te weinig slaap echt niet zo gezond -vraagteken- :) wat kan je je dan opeens eenzaam voelen! koalacentrum naar de middag opgeschoven, miste ik nog een bus, ging de andere buslijn niet door vakantietijd en had het vervolgens geen zin meer... Nou ja, niet mijn dag. Ondertussen wel geinternet en eindelijk iets goeds: ik start in het hostel internet op en daar staat: Tomorrow driving Brisbane-Sydney; who's joining?
Dat was nou net wat ik nodig had!

Dinsdag en woensdag reed ik dan ook met een Belg (nederlandstalig en de bezitter van een uit elkaar vallende backpackersauto), een Ierse en een Spanjaard die 800km ofzo naar beneden.. duurt hier allemaal wat langer, mede door hevige regenval!! (Ja ff voor de goede orde; het regent hier onwijs veel, eh.. ja regenseizoen, heel goed op de hoogte Hilgien! :S )
Onderweg wat sightseeing; Surfers paradise (prachtig; alleen maar regen), Bayron Bay (guess what: regen), wijntjes, poolen en overnachting in Grafton en ontbijtje IN de supermarkt en zo kwamen we er wel. Onderweg de eerste kangaroo's gezien!!! yeeaaah... en zelf gereden, LINKS!! dat was wel erg wennen, vooral met inhalen en btw: rotondes zijn vooralsnog eng...!

Woensdagavond 21u aangekomen in Sydney. Wat blijkt; onderweg (Oostkust recht naar beneden) zijn we WEER van tijd veranderd! Hier doet de ene staat WEL aan winter/zomertijd, de andere dus niet... bizar.
Ik had op de valreep(!!!) een couchsurfer kunnen regelen en werd bijna voor de deur bij Amr gebracht. Amr bood me aan 1 dag/nacht te kunnen hosten, dus voor Oud&Nieuw (NewYearsEve=NYE) zat ik nog aardig in de problemen. Onwijs veel mensen zakken af nr Sydney vr NYE, dus echt alles was volgeboekt..

Donderdag de 31e
Amr, -leuke vent, blijkbaar beetje gestoord-, stelde voor om om 7u te gaan hardlopen... eh.. ja eh... is goed? Na 5uurtjes slaap op zijn couch stonden we om 7u buiten om 5km te gaan hardlopen; eigenlijk wel heerlijk en een goede start vd dag; mooie omgeving, nog prima temp.
10u00 tijd voor sightseeing en Amr neemt me op sleeptouw naar de lokale slager (met etalage met butchers...), lekkere bakker met bananebrood & bruinbrood (lastig te vinden nl), thais lunchen en daarna ging ik nog ff de stad in voor DE Harbour Bridge etc.
Ondertussen had Amr voorgesteld om mee te gaan naar een feestje voor NYE op een flat.. tja... waarom ook niet? (alternatief plan was met 50-60 couchsurfers in een park NYE vieren). Dit feest pakte wonderbaarlijk goed uit; het was gewoon BOVEN OP EEN FLAT met topuitzicht op DE BRUG, de hele stad en het vuurwerk!!!! Met uitgebreid eten (iedereen maakte iets klaar), mojito's, champagne en allemaal leuke mensen, waaronder 75% Australiers stonden we gewoon on top of the world!! haha, heb zelfs kangaroo-biefstuk gegeten, hoe Australisch wil je het hebben?! NYE was gewoon helemaal geweldig; ik was gelukkig netjes in rokje, blousje etc, want de dames gaan hier op hoge hakken in glitterjurk... maar het feestje was dan ook wel beetje chique. Overigens zijn de dames in AUS ook veel netter gekleed dan in NL. Uurtje of 3-4 uitgeteld weer op de couch van Amr beland, ik mocht nog ff blijven :) haha, onder de brug leek me nie handig met het vuurwerk...

01 januari 2010!
Een goede start v.e. nieuw jaar; uitslapen (pfff mocht ook wel) en daarna met Amr mee op de motor (!)voor rondrit Sydney; Botanical gardens, Bondi beach en gewoon touren door de stad; cool!! beetje warm eigenlijk; voor de veiligheid nl 'n spijkerbroek en vestje aan. Mooie stad, topvervoer en Amr blijkt gewoon ook een tophost te zijn! Dus ach ja, ik blijf nog even :)

02 januari
Op het feestje van NYE ontmoette ik nog wat anderen en dat bracht voor deze dag weer wat nieuws; ik ben uitgenodigd op een bootje, c.q. jacht om de omgeving vanaf het water te bekijken! fantastisch, hoe dat allemaal weer loopt! Dag was gewoon perfect&chique; zon, (&tropische regenval!), goed gezelschap, fantastisch helder, verfrissend water (eerste duik pas), champagne die rijkelijk vloeide, verse garnalen/forel/kaasjes etc als lunch, etc. We kwamen o.a. langs The Bassin; een afgesloten eilandje met een afgesloten watertje die nog helderder was. Tevens liep er een Gohanna rond; een meter lange salamanderachtig beest; prachtig! Terugzwemmend naar de boot begon het weer te stortregenen en vaarden we door. Geen idee waar we heen gingen, maar ik kon blijven overnachten; blijken ze (mijn gezelschap:3p) daar te wonen; een mooi huis aan het water met zwembad en super uitzicht. haha, wat een dag weer..
In een MG cabrio uit '84 (?) krijg ik vervolgens nog een rondleiding rond Pittwater (te Noorden van Sydney) incl. kroegentocht, waarna ik een kamer mocht uitzoeken om te pitten. haha; weer sort of couchsurfing.

03 januari
Het regent helaas weer en kayakken of cruisen met de motor zit er toch niet in (klonk als prima plannen:) en ik rij met 2p mee trg nr Sydney, waar ik eindelijk het Opera Huis bezichtig en de Botanical Gardens met reuze vleermuizen, gumtrees en nog veel meer bomen met naambordjes (erg prettig) zie. Op weg van Brisbane nr Sydney zagen we ook gigantische zwermen vleermuizen; gewoon eng & imponerend!
'Thuis' neem ik Amr maar eens mee uiteten, want ik mag weer op z'n couch crashen.

04 januari
08u00 de deur uit; Amr moet weer werken en ook zijn huisgenoot is al een uurtje de deur uit en dus uitslapen zit er niet in. Moe, slecht geslapen door muggen (tenx Linda voor de Magic Machine!! al veel gebruikt) en uberhaupt te kort. Heb echter een heel schema nog to do: Harbour Brigde beklimmen (ja J.vd.P. I Did it :), Aquarium en Sealifecentre. Tussendoor koffie's tanken, telefoon fixen (heb echt mobiel internet nodig en doet het niet, gelukkig gerepareerd) etc. De Harbour Brigde beklimmen was wel het hoogtepunt, lett en fig deze 500m stalen brug (woog enorm veel, teveel om te onthouden) is 134m boven zeeniveau en met de nodige beveiliging zijn we (ik en heeeel veel anderen) deze opgeklommen. Prachtig uitzicht, prachtig weer en gewoon weer een mooie ervaring rijker, super! (voor 200 dollar of 130,- had het voor mij alleen wel wat hoger of enger gemogen... maar ik krijg nog mijn kansen op adrenalineshots in Queenstown :)
21u00 weer 'thuis', gekookt (belofte maakt schuld, bovendien wil ik wel weer eens gewoon eten) en toen was het alweer 'couchtime'. Toch wel weer grappig: 'kook nooit iets voor een ander wat je zelf nog niet hebt geprobeerd!'. Eh.. Amr; hoe maak je pompoen klaar?? wat doe je met verse kikkererwten?? (ik eet ze normaal uit blik); maar geslaagde maaltijd!! kikkererwten met gehakt en groente ( o.a. pompoen); tja veraustralist dus.

05 januari
Amr blijkt naast het vliegveld te werken en ik moet op dezelfde tijd daar zijn voor mijn trip naar NZ, dus ik word gedropt en vlieg om 10u15 weer naar het volgende land!
Aangekomen blijkt ook hier mijn lastminute couchrequest gelukt; ik kan bij Michael&Anne verblijven en wordt in het centrum opgepikt, ff langs de dierenarts (ben toch een vreemdeling haha) door nr hun huis, later weer in de stad gedropt en daar zit ik nu dus.

BTW ik heb inmiddels 3 tel.nrs (!)
1. Mijn normale mobiele nummer.
2. AUS nr; weer NA 3 mrt'10 te gebruiken: 0061423799169
2. NZ nr: tot 3 maart dus:
--->>>>> +64226811095 <<<<<-----
Graag deze gebruiken voor sms of als je me wilt bellen.
Ik blijf anders maar sim-wisselen, niet handig!

Om een lang verhaal kort te maken: ik had geen leuke start, maar vermaak me nu uitstekend! NZ ga ik 2 maanden bezichtigen incl. werken en daar ga ik me nu maar eens op voorbereiden :) Tenx Loes; je Lonely Planet bevalt nu al.
Zit dit al 1,5u te typen, dus ga maar eens dit internetcafe uit :)

Mochten jullie kunnne schaatsen; have fun! mocht je het koud hebben; ik zit in NZ het is hier prima; kom & enjoy :)

groetjes vanuit Christchurch





  • 05 Januari 2010 - 09:44

    Jan Allex:

    Nou, jij vermaakt je wel. En om je vraag te beantwoorden: gisteren is in Dubai de Burj Khalifa geopend en dat is nu het hoogste gebouw ter wereld met 835 meter. Je zult dus tzt ook daar nog heen moeten :)Veel plezier.

  • 05 Januari 2010 - 13:35

    Marjolein:

    Hey Hilgien,
    Klinkt erg goed allemaal!! Hier is het inderdaad koud...en glad. Vanochtend fijn naar de uithof geglibberd en daar vandaag voor het eerst je SU overgenomen.
    Ik zou zeggen, geniet, maak mooie foto's en hou ons op de hoogte!!!

    Groetjes Marjolein

  • 05 Januari 2010 - 13:36

    Marjolein:

    Oja, sorry en nog een gelukkig nieuwjaar natuurlijk!!! Heb het vuurwerk in Sydney op tv gezien, zag er zeer indrukwekkend uit, laat staan in het echt!

  • 05 Januari 2010 - 13:38

    Rianne:

    Hiii Hilgien! Klinkt nu al super! :D Wil wil terug!! :D Xxxxxxx

  • 05 Januari 2010 - 15:35

    Ineke :

    Hallo, zeg!!
    Je maakt ff heel veel mee in zo een korte tijd, dat zie ik alweer! Ing heeft de nieuwjaarsduik gedaan, supergaaf he!!
    Maar t was niet t zelfde, en ikke was er ook nie. Kun je ook foto's erop zetten bij je verslag of lukt da niet? Je hebt gelukkig elke keer wel een paar lieve nieuwe mensen om je heen die voor je zorgen, helemaal te gek, geeft ons ook een geruster gevoel dan dat je onder de brug moet slapen. Ik lees je gauw weer, hou je haaks, we kunnen bijna schaatsen hier , de eerste tocht is al aan de gang in t noorden!!
    Dikke kus van ien.
    xxxxxxxxx

  • 05 Januari 2010 - 18:29

    Wim:

    Geweldig verhaal :-) jij gaat het wel redden daar!

    Enjoy!

    en o ja, nog de beste wensen voor 2010

    denk aan je,

    Wim.

  • 06 Januari 2010 - 06:44

    Linda:

    Heey Hilgien,

    Fantastisch hoe veel je nu al meemaakt in korte tijd! Kangaroos, links rijden, couchsurfen bij tophosts (wat een uitvinding CS!), meeliften in een backpackersbus, NYE on top of the World (jaa!!!), mee op de motor, champagnelunch op de boot, lizzards en een Gohanna (een wattes?) spotten, MG cabrio, Harbour bridge … hoeveel maanden was je ook al weer weg? Oh nee, je reis is pas net begonnen ;) Good luck met de Magic Machine en veel plezier in NZ!

    Grtjs!
    Linda

  • 06 Januari 2010 - 10:36

    Hilgien:

    ff nog een aanvulling:
    HAPPY NEW YEAR!!! sorry, lijkt alweer een tijd geleden, fotos plaatsen, geen idee, zal eens proberen, had in AUS slechte internetmogelijkheden, hier bij host pc+internet en in de stad overal internetcafes en dus ook op mijn tel...
    Verder ben ik alleen maar bang na Sydney dat het niet beter kan... Christchurch is beetje saai bv... anyway wordt vervolgd.

  • 06 Januari 2010 - 10:37

    Hilgien:

    ff nog een aanvulling:
    HAPPY NEW YEAR!!! sorry, lijkt alweer een tijd geleden, fotos plaatsen, geen idee, zal eens proberen, had in AUS slechte internetmogelijkheden, hier bij host pc+internet en in de stad overal internetcafes en dus ook op mijn tel...
    Verder ben ik alleen maar bang na Sydney dat het niet beter kan... Christchurch is beetje saai bv... anyway wordt vervolgd.

  • 06 Januari 2010 - 14:28

    Anke:

    He Hilgien, heb nog aan je gedacht toen ze met oud en nieuw het vuurwerk in Sidney lieten zien. Gaaf dat je het van zo dicht bij hebt kunnen zien! Houdt ons op de hoogte.

    Groetjes Anke

  • 06 Januari 2010 - 19:33

    Hélene:

    Hoi Hilgien,

    Dank dat je deze pagina aan mij had doorgemaild. Geniet nu al van je verhalen en zie zowel Sydney als Christchurch weer helemaal voor me.

    Veel plezier!

  • 06 Januari 2010 - 21:30

    Kitemaarten:

    He hilgientje!!!
    Supergaaf om je verhalen te lezen, moet meteen weer terugdenken aan mijn eigen trip naar NZ! Dus laat die verhalen maar doorkomen en loods ons zo de koude nederlandse kutwinter door. Want kut is het weer hier; ligt er eindelijk ijs, kan je er niet op schaatsen omdat er aangekoekte sneeuw opzit :-(
    xxx maarten

  • 16 Januari 2010 - 01:16

    Marja:

    Ha Hilgien,
    GEWELDIG!hilgien je maakt me nacht goed, kon niet slapen..., dus wat doe je dan? je denkt dan aan Hilgien, geweldig. IK heb ademloos alles gelezen, waus wat een avonturen al: het begon nog met die duik in zee in Nederland (mooie foto's) en toen die aardige AMR (in sydney) en dan nu even wat rustiger. Meid de energie spat van alles af!
    Oh dus jij had dat ook in het begin, even die jetlag. Ik had er ook 4 dagen last van, was niet vooruit te branden. Maar het is goed gekomen met je. En wat super zeg dat je gratis met de auto 2dagen kon rijden. Ik had met Mike over je gehad (uithof), dat jij dat allemaal zo goed kon: gratis leuke dingen doen. Met jou kan je overleven. Zelf snak ik naa een zonnetje, dus geef de zon een dikke kus van mij, Heel veel liefs Marja en genieten ook als je het even wat rustiger hebt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilgien

Hai allemaal, Dit is mijn reisdagboek "Mango's, de oplossing voor het 30-ers dilemma!" Voor 4 maanden houd ik een sabbatical in Nieuw Zeeland en Australie. Met kerst vlieg ik weg en na koninginnedag kom ik -als het goed is- weer terug. Als het even meezit hou ik jullie tussendoor via deze site op de hoogte :)

Actief sinds 17 Okt. 2009
Verslag gelezen: 3369
Totaal aantal bezoekers 205062

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2017 - 21 Oktober 2017

All inclusive

12 April 2017 - 17 April 2017

Paasweekend Kopenhagen

03 December 2016 - 25 November 2016

Canarie vakantie

06 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Marokko

11 Maart 2016 - 20 Maart 2016

Het is weer tijd - Val Tho

24 November 2015 - 01 December 2015

Zon, zee strand en vergrijzing

24 November 2015 - 01 December 2015

Zon, zee strand en vergrijzing

23 Oktober 2014 - 16 April 2015

Een reis binnen de woonplaats...

06 Maart 2015 - 15 Maart 2015

Op wintersport naar Tignes

06 November 2014 - 27 November 2014

Afrika, maar dan net weer anders

12 December 2013 - 13 Januari 2014

!!! Overwinteren bij de evenaar !!!

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Tomatofest: Grootste FOOD FIGHT wereldwijd!

10 Augustus 2012 - 27 Augustus 2012

Stiekum toch Europa!

16 Juli 2012 - 21 Juli 2012

4dgse NMGN

23 Maart 2012 - 01 April 2012

Skiën maar dan met CSers...

02 Maart 2012 - 05 Maart 2012

Nog kouder, nog oosterlijker...

23 Januari 2012 - 31 Januari 2012

Polen verkennen

27 September 2011 - 14 Oktober 2011

Jordanie

25 September 2011 - 27 September 2011

weekendje Istanbul

05 Januari 2010 - 03 Mei 2010

Kiwi's of mango's?

03 Maart 2010 - 02 Mei 2010

Westkust Australië bezoeken

27 December 2009 - 06 Januari 2010

Oud& nieuw in Sydney

26 December 2009 - 26 December 2009

Kerst

Landen bezocht: