2e dag Amman, het gaat al beter! - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu 2e dag Amman, het gaat al beter! - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

2e dag Amman, het gaat al beter!

Door: Hilgien

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

04 Oktober 2011 | Jordanië, Amman

Het vervolg

Na een slechte start besluit ik donderdag 'downtown' Amman gewoon over te doen. Mijn 'nieuwe familie' adviseert me thuis te blijven, maar ik heb al een dag gemist…. Als de wekker om 8u15 gaat besluit ik me toch nog een aantal keren om te draaien en uitgeslapen de taxi te pakken naar de citadel en downtown. De citadel of Jabal al-Qala'a is een oud-romeins dorp waar de resten er nog van te bezichtigen zijn. Indrukwekkend! Naast alle reunies is het uitzicht over Amman ook prachtig!
Na een tijdje loop ik de heuvel af naar downtown en blijk ik meer een bezichtiging dan dat ik zelf kan bezichtigen. Binnen notime beland ik in een internetcafe waar ik moet wennen aan het Engels/ Arabische toetsenbord. Gelukkig is de computer Engels ingesteld en kan ik een paar uur typen. Tussendoor even naar de wc die zo smerig is dat ik bijna wegren, maar als je moet dan moet je. Hier hebben ze sta-wc's, net als in Turkije en in Frankrijk, maar daar noemen ze het Turkse toiletten. De arabieren gebruiken vooral water om de kont te wassen in plaats van wc-papier, maar ik ben gelukkig voorbereid...
Na 2u internetten en 2 drankjes moet ik 2,- afrekenen... zooooo dat is 5x goedkoper dan in Nieuw Zeeland!
Ik ga op zoek naar de beruchte telefoonwinkel waar Mohammed verbaasd opkijkt als ik binnen kom. We hebben weer een half Engels half Arabisch gesprek en hij is blij te zien dat het beter gaat. Ik bedank hem en zijn hulpje voor alle hulp gisteren en geef ze Hollandse klompjes. Een gebaar wat wel het minste was wat ik kon doen na de troep en chaos die ik woensdag achter liet.
Het is 16u en ik zoek een taxi om naar Rula haar werk te gaan. Gelukkig heb ik weer mijn arabische briefje en weet ik altijd eerst de meter te laten lopen voor we vertrekken. Exact op tijd sta ik voor de Ambassade en vertrekken Rula en ik naar haar oma en de rest van de familie. Ik ga ze leren kennen en we gaan de kinderen Amir en Hamsah ophalen. Hier zijn de familiebanden heel sterk en iedereen zit geregeld bij elkaar.
Het is grappig om te zien dat de hoofddoekjes op en afgaan afhankelijk van mannen die geen familie zijn of niet... We eten daar iets en er blijkt een verlovingsfeest 's avonds te zijn van Rula haar neef. Ook ik ben uitgenodigd. Leuk!!! Maar wat moet ik aan? Wat is gebruikelijk? Zal ik ook maar een hoofddoek opdoen? Het feest is voor 30p. Dat is dus een klein feest. Zeggen ze...

Na het passen van de te korte rok van Rula ga ik voor mijn omslagdoek die ik als bedekking heb meegenomen. Alleen een sportief shirt past erop en slippers eronder, maar het is al 10x beter dan mijn afritsbroek met wandelschoenen...
Aangekomen is iedereen in een lang zwart gewaad en dus volledig bedekt. Voor de gelegenheid zijn er stoelen gehuurd en zitten we in een kring in een lege kamer. In het midden is het leeg, maar dat wordt de dansvloer blijkt later. De muziek start en er wordt gepraat en gedanst. Het is een gescheiden feest, dus alleen vrouwen... Na een uur komt het veel te late aanstaande bruidspaar en verschrikt gaan alle bedekingen weer op en om. Zodra de bruidegom na een dansje en een kwartiertje zich te laten bekijken weer de ruimte verlaat. Blijft de bruid zitten en iedereen lijkt haar te begeren. De gewaden gaan af en de behoorlijk sexie jurkjes komen weer te voorschijn. Ik ben nogal verbaasd en zie hoe kort de rokjes zijn, soms erg diepe decollete... en snap nu waarom deze kleding wel in de winkels hingen, (en ik maar denken; dat draagt men hier toch niet?). Het dansen is bellydancing en ook ik moet eraan geloven. Iedereen weet inmiddels wie ik ben en trekken me dus ook de dansvloer op....
3 jonge meisjes bekijken me steeds nieuwsgierig vanuit de naastgelegen kamer en ik besluit er maar eens op af te gaan en te vragen of ik iets van ze aan heb :) Tot mijn verbazing wordt er in het Engels geantwoord en zijn ze afkomstig uit Syrie, Palestinie en Jordanie. Ik vraag ze of ze me willen leren dansen en zo staan we daar dansjes te doen... erg lachen, maar dit keer gaan ze vanuit de andere kamer naar ons kijken! Wie leert nu wie dansen? Eh... zij mij natuurlijk, maar ik bracht er voor de variatie wat draaiende pasjes in :)
Er wordt natuurlijk geen alcohol geschonken en na 2 rondjes ranja is het tijd voor koffie en baklava. Rula en ik zouden al gaan, maar de baklava mag ik niet missen en dus blijven we nog even hangen, Het is net vers gemaakt en inderdaad heerlijk!

De dag is om en ik kijk terug op een weer geweldig nieuwe ervaring! Dit gebeurt alleen als je gaat couchsurfen (of naar bekenden toe gaat)... hier doe ik het voor! Haha. Ik voelde me niet prettig met een dikke lip, open wond tussen neus en lippen en een gebroken tand, maar ja de wereld draait door en ik blijf dus ook niet stil staan :)

  • 04 Oktober 2011 - 13:21

    Rianne:

    Superrrrr cooooooool! Xxxxxx

  • 04 Oktober 2011 - 13:30

    Ineke Pufzuster:

    Hey, hil,
    Jij weet wel je reisjes goed up te spicen, hoor! Ik had t erover met Ing. wat een schrik je val! Gelukkig ben je een doorzetter en ga je door, maar tis een andere wereld zoals ik lees! Je moet echt overal op letten, zeg.
    Super dat je toch veel hulp krijgt als er iets gebeurd, of van je couch maatje.
    Hoop dat je nog mooie, nieuwe ervaringen opdoet zonder al teveel beschadiging, doe voorzichtig!!
    Lees je gauw!
    xxx Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilgien

Hai allemaal, Dit is mijn reisdagboek "Mango's, de oplossing voor het 30-ers dilemma!" Voor 4 maanden houd ik een sabbatical in Nieuw Zeeland en Australie. Met kerst vlieg ik weg en na koninginnedag kom ik -als het goed is- weer terug. Als het even meezit hou ik jullie tussendoor via deze site op de hoogte :)

Actief sinds 17 Okt. 2009
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 203531

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2017 - 21 Oktober 2017

All inclusive

12 April 2017 - 17 April 2017

Paasweekend Kopenhagen

03 December 2016 - 25 November 2016

Canarie vakantie

06 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Marokko

11 Maart 2016 - 20 Maart 2016

Het is weer tijd - Val Tho

24 November 2015 - 01 December 2015

Zon, zee strand en vergrijzing

24 November 2015 - 01 December 2015

Zon, zee strand en vergrijzing

23 Oktober 2014 - 16 April 2015

Een reis binnen de woonplaats...

06 Maart 2015 - 15 Maart 2015

Op wintersport naar Tignes

06 November 2014 - 27 November 2014

Afrika, maar dan net weer anders

12 December 2013 - 13 Januari 2014

!!! Overwinteren bij de evenaar !!!

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Tomatofest: Grootste FOOD FIGHT wereldwijd!

10 Augustus 2012 - 27 Augustus 2012

Stiekum toch Europa!

16 Juli 2012 - 21 Juli 2012

4dgse NMGN

23 Maart 2012 - 01 April 2012

Skiën maar dan met CSers...

02 Maart 2012 - 05 Maart 2012

Nog kouder, nog oosterlijker...

23 Januari 2012 - 31 Januari 2012

Polen verkennen

27 September 2011 - 14 Oktober 2011

Jordanie

25 September 2011 - 27 September 2011

weekendje Istanbul

05 Januari 2010 - 03 Mei 2010

Kiwi's of mango's?

03 Maart 2010 - 02 Mei 2010

Westkust Australië bezoeken

27 December 2009 - 06 Januari 2010

Oud& nieuw in Sydney

26 December 2009 - 26 December 2009

Kerst

Landen bezocht: