Soms zit het mee, soms zit het tegen. - Reisverslag uit Naro Moru, Kenia van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu Soms zit het mee, soms zit het tegen. - Reisverslag uit Naro Moru, Kenia van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

22 December 2013 | Kenia, Naro Moru

Zondag 22 december

Volgens afspraak stonden er exact om 7.00u 2 motoren voor onze banda om ons terug te brengen naar Kakamega town. Met de 2e backpack en een stapel schone was gingen we eens bij de grotere bussen kijken. Om 8.30 ging er een grote Easycoach bus naar Nakuru waar we kunnen overstappen op een matatu naar Mt Kenya. Dit keer hebben we wel tijd maar weinig mogelijkheden om eten en drinken te regelen voor onderweg. Nog net wat water en warme chapati’s kunnen scoren die met pindakaas goed te eten zijn. Gelukkig maar want de Easycoach stopt nauwelijks en indien wel, dan komen er geen mensen op af. Als de buschauffeur op jacht gaat naar kolen, grijpt Hilgien de kans om een zak wortels te bemachtigen (bij gebrek aan bananen); lekker fris voor onderweg!

Om 14u00 zijn we terug in Nakuru, eindelijk weer een wc, een restaurantje voor echt eten en tijd voor definitieve plannen… we bellen een couchsurfer die morgen een 5-daagse tocht op Mt Kenya heeft gepland. We gaan met hem in zee, kunnen vannacht ook bij hem overnachten en stappen weer in een matatu naar Naromoru. Vanaf toen ging het traag, heel traag. Een uur wachten we in de matatu om te vertrekken (zweten!), het is dan ook pas 16u30 voor we echt rijden… even later horen we een raar geluid; de ventilator-aandrijfriem is geknapt..! We zitten een uur en een kwartier in de berm (gelukkig met een goed boek :). Als we weer onderweg zijn, zijn we nogal verbaasd hoe de weg is; we hebben slechte wegen meegemaakt, maar het kan blijkbaar nog veel erger… Het lijkt wel gatenkaas! Maar dan opeens is de weg weer supermooi, glad, geen gaten. Tot we de afslag nemen en via een zandweg naar Naromoru racen, ja racen want de chauffeur houdt de vaart erin. Op een gegeven moment leek de matatu op een rand te balanceren met kans op omvallen, wat niet bepaalt fijn was, dus we leunen maar snel de andere kant op… Maar dan is het 20u45 en zijn we op bestemming en staat er een auto op ons te wachten.

Charles is een couchsurfer en gids en woont met zijn gezin in Naromoru, waar we verwelkomt worden met een stuk of 10 kinderen (deels van hun, deels familie). Ondanks de late aankomsttijd hebben ze op ons gewacht met het avondeten en dus kunnen we zo aanschuiven. De kinderen vinden ons geweldig en vragen onze aandacht, maar we moeten ook nog gebriefd worden voor morgen. Nog even wat warme kleding (jassen, handschoenen, broeken) passen en de bagage over hoop halen en dan is het 0u15, hoogste tijd om te gaan slapen. What a day!

Maarrrr morgen de bergen in; wij gaan voor een witte kerst (in Kenia, hoe bizar is dat?)!!! Krijgen jullie een witte kerst?
Wij wensen jullie in ieder geval fijne feestdagen en zullen aan jullie denken met onze kerstmuts op, on top on Mt Kenya! :) Over 5 dagen hopen we weer terug te zijn met nieuwe verhalen :).

• 24 December 2013 - 00:39

Yvon:

Zo te lezen vermaken jullie je prima met alle bijkomende verrassingen ;-), had ook niet anderd verwacht! Voor jullie ook een hele fijne kerst op de piek van Mt Kenia! Zie de verhalen wel weer komen verheug me er nu al op leuk voor het slapen gaan '-) Oja nog bedankt voor de BD-wish die was goed aangekomen!

• 26 December 2013 - 22:36

Rianne:

Hoi Hilgien en Auke! Nog een fijne kerst! Geniet van jullie grote avontuur daar! Liefs, Rian