This was Africa, goodbye Dubai & landen in NL - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu This was Africa, goodbye Dubai & landen in NL - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

This was Africa, goodbye Dubai & landen in NL

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

13 Januari 2014 | Nederland, 's-Gravenhage

Maandag 13 januari

Het zit erop. This was Africa & Goodbye Dubai! 6u15 op, 7u00 op de metro en voor de verandering 2u voor vertrek op het vliegveld. Inchecken, een windowseat krijgen, laatste Dubaise Dirhams opmaken (koffie en weer de nodige repen chocola en het is weer op) en in het vliegtuig kruipen. Retour met Arkefly, dus we zitten krap. We doen er lang over, want we moeten in Bourgas, Bulgarije nog even tanken (tegenwind is het excuus) en pas na 9u landen we in Nederland. Maar denk maar niet dat we koffie krijgen, laat staan eten! En ook geen entertainment, dus we moeten onszelf vermaken met verhalen schrijven, foto’s kijken en slapen. De boeken zijn in ieder geval allebei door allebei uit….

Het is ook tijd voor een terugblik. Terugblikken op een maand reizen, 3 landen, 2 verschillende continenten en dat al backpackend… Wat waren de toppers? Wat vonden we van…? En wat moet je weten als je in Kenia / Tanzania wilt backpacken…als je toch geïnspireerd bent geraakt …:). Hieronder wat gedachtenflarden in willekeurige volgorde:

• Toplocaties: Mt. Kenya, Lake Naivasha en lake Nakuru.

• Beste activiteit: Beklimming Mt Kenya (boven Mt Meru)!!

• Tegenvallers: Kakamega rainforest, Ngorongoro (was geen wildlife die we nog niet hadden gezien en de krater niet zo indrukwekkend als beschreven) en Zanzibar (te hoge verwachtingen). Maar vlieg eventueel via Zanzibar Tanzania in, dan is het wel de moeite waard.

• Grootste afzetterij: Mt Kilimanjaro met >€1600,- voor 6-7 dagen. (Maar zie beste activiteit, dan is de Kili niet belangrijk ;) Verder word je –vanzelfsprekend- afgezet indien je niet onderhandelt…

• De mensen: Met name in Tanzania zijn er veel flycatchers, maar zowel in Kenia als in Tanzania willen mensen (natuurlijk&terecht) geld aan je verdienen. Hierdoor is het lastig het onderscheid te zien in belangstelling in ons als personen ten aanzien van ons als dollars…. Hakuna Matata, zolang je maar betaalt… Afpoeieren met oogcontact, grapjes en lachen is hierbij belangrijk en het meest efficient…

• Cultuur: (Deels bewust) onvoldoende in verdiept. De authenticiteit is soms ver te zoeken; denk aan de Maasai. Enerzijds ook een prachtig gezicht met de Maasai en hun blauwe of rode gewaden en altijd aanwezige stok of speer. Anderzijds lijkt het een veelal voor de toeristen neergezet plaatje..

• Natuur: Over het algemeen is de natuur in Kenia en Tanzania mooi en indrukwekkend, maar dan wel vooral in de National Parken, daarbuiten is het minder.

• Weer: Aangename temperaturen, met aan het begin van de reis tegen alle verwachtingen in veel regen. Aan de kust is het doorgaans erg warm, te warm voor ons. Maar dit is allemaal erg seizoen afhankelijk; wij waren in het korte droogseizoen in Kenia, maar achteraf betekende dat tevens het korte natte seizoen in een groot deel van Tanzania!

• Eten: Goedkoop, eenzijdig, zoutloos of zoutrijk. Het gebrek aan variatie is bijvoorbeeld te zien in het ontbijt: Een maand lang elke dag 2 witte boterhammen, 2 eieren, Blueband en jam van mixed fruits, koffie/thee en fruit. Elke dag, in elk hotel! ’s Middags of ’s avonds is het kip met ugali of rijst en een eenvoudige groente, meestal spinazie-achtig.

• Goedkoopste lekkernijen: bananen, ananas en mango’s! een verademing!

• Lastig te krijgen: bruinbrood, kaas en stroopwafels, maar dat laatste was te verwachten…

• Reisduur: 1 maand, goed genoeg, maar 1 maand per land is wellicht beter ;)

• Reistijd qua vluchten: Kan veel korter (voor dezelfde prijs of goedkoper) door rechtstreekse vluchten van Brussel naar Zanzibar of Amsterdam naar Nairobi of Mt. Kilimanjaro.

• Transport in Afrika: De wegen zijn met name in Kenia slecht, het is overvol in de boten, matatu’s en dalla dalla’s en erg krap (voor > 1.80m). Wel goedkoop reizen, maar daarvoor erg lang wachten tot de bus vol is. En vol is vertrekken… helaas niet eerder dan dat. Zeker wel uitproberen!

• Slapen: De budgethotels waar wij voor gingen zijn echt budget (max. €10,- in Kenia p.p. en max. €17,50 p.p. in Tanzania), waarbij de bedden vaak redelijk waren, altijd een douche en wc op de kamer aanwezig was, maar warm water niet altijd. Bovendien blijken wc-brillen duur, want als we al geen hurk-wc hadden, dan ontbrak meestal de wc-bril.
We kregen overigens altijd een eenpersoonskamer met een twijfelaar (groot genoeg), maar altijd maar 1 handdoek. Waarom dat was, hebben we nog altijd niet begrepen…

• Hygiëne: Is ver te zoeken. Maar met 1x 1 dag goed ziek zijn en verder niet, zijn we daar verrassend goed vanaf gekomen :). Flesjes alcohol bij de hand is prettig; vooral schoonmaak-alcohol dan ;)

• Taal: Met Engels goed te redden.

• Pinnen: Alleen in grote(re) steden kan je pinnen en het is ons alleen maar gelukt met de credit card; dus dat is wel een belangrijk aandachtspunt!!

• Kosten: Kenia is een stuk goedkoper dan Tanzania, laatstgenoemde is ook toeristischer. Je kan weinig zelf ondernemen qua bergtochten of safari’s en daar lopen de kosten wel hard van op. This is Africa, maar de prijzen zijn beduidend hoger dan je in Europa kan verwachten.

• Internet: Wifi is zeldzaam, misschien beter verkrijgbaar in duurdere hotels, maar dat is zeker geen garantie. Een plaatselijke simkaart kopen lijkt daarom de beste oplossing, maar wij vonden dat toch niet zo eenvoudig….

• Bellen: Te plekke een simkaart kopen, onderhandelen en hopen dat je niet wordt afgezet. (Ter info: bellen en gebeld met Nederlandse simkaart kost maar liefst 2,25 pm…)

• En nog even over Dubai… : MOET je echt gezien hebben en 2 dagen is voldoende, maar reken het dubbele indien shoppen ;)

Ja, toch zeker wel, zowel Kenia als Tanzania is een land om te bereizen. Een reis naar Afrika is wellicht nooit een vakantie. Plan daarom vooraf voldoende (meer) tijd voor voorbereidingen en boekingen vanuit Nederland… (of misschien toch beter: ga georganiseerd!) Maar plan ook erna voldoende tijd, maar dan om bij te komen, te landen... En de veel te vele foto’s te sorteren. Ja we hadden zeker een prachtige reis, vooral een reis om te verhalen :) en voor veel mooie foto’s die de mindere delen hopelijk snel doen vergeten ;).

Voor een face-2-face verhaal met visuele ondersteuning is er een selectie gemaakt met 10% van de 3000 foto’s, dus dat is een stuk sneller gezien dan deze 35 A4-tjes te lezen.

Of hadden we dat... wat eerder moeten melden? :)

• 24 Januari 2014 - 14:39

Gerrie:

Hallo Hilgien en Auke,
    Ik heb met veel plezier jullie reisverslagen gelezen, 35 A4-tjes was beslist geen straf!
    Ik wens jullie nog heel veel mooie nieuwe avonturen toe.
    Hartelijke groetjes, Gerrie