Eenmaal.... andermaal... verkocht? - Reisverslag uit Delft, Nederland van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu Eenmaal.... andermaal... verkocht? - Reisverslag uit Delft, Nederland van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

Eenmaal.... andermaal... verkocht?

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

06 Maart 2015 | Nederland, Delft

Onze huizenjacht leek even stil te staan, maar niets is minder waar. Elke ochtend als de wekker wordt uitgeslagen wordt Funda open geslagen. Nog altijd zoekend naar een woning met tuin of dakterras in Den Haag, Voorburg, Rijswijk of Delft. De woningmarkt wordt elk jaar rustig in december en stort daarna een maandje in. Maar dit jaar is alles anders; het aanbod blijft toenemen. We doorzoeken Funda ook weer eens met terugwerkende kracht van top tot teen en ontdekken een woning op de Zieken, centrum Den Haag. Deze staat al 6+maanden te koop. Dit is hem! Zodra we de makelaar te pakken krijgen, zijn we net zo extreem teleurgesteld als dat we blij waren met de vondst. Ook deze woning is nét verkocht, onder voorbehoud dan. Dus bel ik op de laatste dag van de termijn van ‘financieel voorbehoud’ weer op, maar helaas. Opnieuw teleurgesteld, de hoop was groot, want dit grachtenpandje met garage was hem echt!

Elke dag komen er weer 2 tot 15 huizen online die aan onze basisvoorwaarden voldoen, maar met weinig potentie. We bezichtigen om de week een woning, die het toch net niet is. Tot we halverwege februari weer een paar gave woningen ontdekken, waarvan er één echt uit springt; de Oliemolen in Delft. De dag dat de woning op Funda staat, hangen we aan de telefoon voor een afspraak. Twee dagen erna gaat Auke kijken en is nóg enthousiaster, dus weer een dag later staan we beide dol enthousiast op de stoep. Wat een gaaf en bijzonder pand, idyllisch van buiten en indrukwekkend hoog en licht van binnen.

Wat wij mooi vinden en ideaal, vinden vele anderen ook en dus moeten we snel reageren. We hebben vaak genoeg moeten aanhoren dat we te laat zijn, ook al is de woning slechts een paar dagen of een week te koop. Of de markt herstelt? Is hersteld? Wie vraagt zich dat nog af?

We vragen alle papieren direct op, onderzoeken deze voormalige loods van de naast gelegen oude oliemolen. De woning is van een woningcorporatie en bij navraag is de procedure van bieden hetzelfde. Dus we doen na wikken en wegen een bod. Dit bod is 7,5% onder de vraagprijs, een keurig bod en een goede prijs voor de woning. Maar zo wordt het bod niet ontvangen. Ons bod wordt gewoonweg afgeslagen! Niets acceptatie of tegenbod. Krijg nou wat! Of vooral niet dan.

Het huis is gaaf, maar het komt uit de verhuur, wordt kaal opgeleverd en heeft nogal wat likjes, eh emmers verf en vloeren nodig, de keuken en badkamer kunnen er mee door, maar de tuin is wat klein (25 m2) en zo ook de fietsenberging. Ons bod was een beetje een onderhandelingsbod, anderzijds vonden we die woning dat bod waard. We denken even na en zien af van een nieuw bod. We voelen en zijn verslagen.

Als we er een weekend over slapen zien we juist de positieve punten van dit prachtig object voor ons. We besluiten een nieuw bod te doen, dit keer niet ver onder de vraagprijs. Gevolg? Spanning tot het allerlaatste moment dat ons bod geldig is. Waaaaaaahhhh waarom doen ze dat toch steeds? Zijn er andere biedingen? Hoeveel kijkers zijn er inmiddels al geweest? Maar dan krijgen we één uur voor afloop van ons bod bericht. Ons bod is geaccepteerd! We zijn exact 10 dagen verder sinds de woning op Funda staat en hebben daarbij aardig wat twijfels, leesvoer, discussies en bezichtigingen doorstaan… Nu zijn we alleen nog blij!

Een paar dagen later gaan we nog eens kijken, mijn ouders zijn ook mee. Even goed inventariseren; wat moet er allemaal gebeuren, hoe groot is die berging, past Chris, mijn rode rakker, er wel in of überhaupt alle fietsen? Hoe groot/klein voelt de tuin? Nog een weekje later staat de bouwkundige keuring gepland, met daarna het tekenen van de voorlopige koopakte. Wiiiiiihhhhhh. We kunnen per 1 april verhuisd zijn!

Maar dan slaat de twijfel toe. Wederom. Het huis staat in Delft, maar alleen omdat het bordje ‘Den Hoorn’ 20m is verplaatst. De afstanden naar werk worden voor ons beide vergroot. De tuin en berging zijn wat krap en net als de locatie valt daar niets aan te doen. De 20 bijlagen die we hebben ontvangen geven ons extra twijfels. Dat we niet zelf een notaris kunnen kiezen, verplicht zijn er 1 jaar en 1 week zelf te wonen en verantwoordelijk worden gesteld voor goed onderhoud – ook aan de buitenzijde – nemen we voor lief. Maar hoeveel kosten komen er nog bij kijken en willen we alle lijdende erfdienstbaarheden aanvaarden die je bij een monumentaal pand cadeau krijgt?

Erfdienstbaarheden komen met een boete-kettingbeding. Allemaal nieuw voor ons en alhoewel het juridische taalgebruik niet altijd even begrijpelijk is, is de hoogte van de sancties duidelijk en beangstigend: “Koper verplicht zich om voor zoveel nodig, bij wijze van kettingbeding, voor de duur van het beding aan zijn rechtsopvolger(s) in de gerechtigdheid tot het verkochte op te leggen dat deze de verplichtingen voortvloeiende uit de voorgaande leden alsmede uit het onderhavige lid op zijn beurt weer oplegt aan en bedingt van zijn rechtsopvolger(s) in de gerechtigdheid tot het verkochte zulks bij niet of niet volledige nakoming daarvan op verbeurte aan verkoper van een onmiddellijk zonder rechterlijke tussenkomst opeisbare boete van vijfentwintigduizend euro (€ 25.000,00), zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist, voor elke overtreding of niet nakoming, onverminderd de verdere rechten van verkoper ter zake het verzuim.”.
Wij dagen eenieder uit om dit in Jip en Janneke taal te vertalen!!

Als dan ook nog blijkt dat de laatste keer dat er buiten een en ander niet netjes en met verkeerde verf geverfd is, en dus op kort termijn opnieuw moet gebeuren… en niet kan worden aangegeven wat dat betekent qua eventuele boetes, waar beginnen we dan aan?

We zijn weer 10 dagen verder na de mondelinge overeenkomst en nog 1 dag voor de keuring en het tekenen.. We hebben twijfels. Bij twijfels niet doen? Het is de grootste uitgave die we ooit hebben gedaan, de hoogste kostenpost waar we ons aan gaan binden.. en dan twijfels hebben?

Met lood in de schoenen en het schaamrood op de wangen bellen we de makelaar en de bouwkundige op om eh … eh… toch eh… eh… er van af te zien. En net als de vorige keer… vliegen we het land uit, rennen weg van onze verantwoordelijkheden en proberen te ontspannen… dit maal pistes op, pistes af… Niet zonder de dagelijkse Fundacheck, maar wel zonder twijfels. We voelen ons net zo rustig als na het afzien van de koop van Trip 91. Dit is de juiste keuze.

Maar… maar… wanneer gaan we nou eens een woning echt kopen???

Wordt vervolgd.

De oliemolen is nu 6 weken verder nog niet verkocht. Maar wij wel?