Zon, sneeuw of ijs? - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu Zon, sneeuw of ijs? - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

Zon, sneeuw of ijs?

Door: Hilgien

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

17 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hoog tijd voor een update, maar lastig na zo'n lange tijd, althans er is alweer zooooveeel gebeurd... Aangezien ik te weinig van me laat horen en er mensen ongerust worden, toch maar ff proberen een updatetje in een half uur neer te zetten.
Allereerst; Heel veel plezier met alle ijs en sneeuw in NL (en de rest van Europa), maar don't worry, zie genoeg sneeuw en ijs hier! :) Echter hier gebruiken ze geen badzout om ervanaf te komen :)

8 Januari; 7u15, zoals gezegd: start rijles 'links rijden'; fantastisch en wat bleek dat nodig! Zelfs de regels zijn hier aardig anders en links rijden is niet louter links op de weg, maar stuur rechts, knipperlicht en ruiterwissers omgewisseld en ook de versnellingen zitten links, terwijl je omhoog schakelt naar je toe ipv van je af....! ben je net gewend aan de richtingaanwijzers rechts van je... gaat het regenen! ga je opeens weer je richtingaanwijzers gebruiken... Anyway, een uurtje les was een zeer waardevol uurtje, zodat ik daarna in mijn uppie rustig de auto vanaf het vliegveld zo'n 700-800km kon 'relocten'. Heerlijk!!! Lekker onafhankelijk, stoppen waar ik wil, leren linksrijden en een prachtige omgeving om te verkennen. Helaas geen lifters gezien of gehoord, maar goed; zou wel helemaal perfect zijn geweest.
Na alle smsjes en mailtjes over sneeuw dacht ik ff fata morgana te zien; sneeuw?? "Potjandrie; ik rij gewoon de hele dag richting de sneeuw!" Volgende stoppunt is nl. Mount Cook (op 3700m de hoogste berg hier en heeft sneeuw op de top). Mijn eerste overnachting was in een dorp nabij en ik heb bij aankomst gelijk maar een wandelingetje gemaakt; eh... 1u lett. traplopend omhoog!!! en in 30min weer naar beneden... Ik was kapot daarna! niet gek na een drukke dag; les, vele kms rijden en alle stress.. maar ik wou ipv angstzweet ook wel een beetje inspanningszweet creeeren...
In de hostel nabij ontmoette ik al snel karin (en vele anderen), een Italiaanse die ook alleen reiste en ben sindsdien met haar op doorreis. Helemaal super! morgen vertrekt ze echter de andere kant op en sta ik er ff weer alleen voor..
Zaterdag 9 Januari heb ik 2 wandelingen gemaakt en een fantastische gletscher gezien en bewonderd, helaas ging dat niet vanaf een kayak -zoals gepland- ivm wind en kou. (Vergis je niet, tis wel zomer, maar nee geen strandweer!!). Daarna doorgereist naar Wanaka voor etentje met Karin en de volgende overnachting.
Zondag 10 januari
Auto veilig en wel in Queenstown gebracht, met een CSer koffie gedronken en stadje bekeken en terug gelift naar Wanaka voor een wandeling toen het toch nog droog bleek te worden (na tropische stortbuien).
Karin reist omhoog en in Queenstown en lager waar ik heen zou gaan, regent het... nou ja..; met karin is het erg gezellig en ik reis toch altijd het liefste naar de zon en besluit dus maar mee omhoog te reizen; goede keuze want het weer werd alleen maar beter! :)
Maandag 11e; leuke gletscherwandeling en door naar Haast, onderweg natuurlijk fantastische kodakmomentjes en een mooie trip.
Dinsdag 12e; doorreis naar Fox Glacier; weer een gletscher, prachtige sneeuw/ijs taferelen en verbazingwekkend met 12'C!!! we eindigen in Frans Jozef Glacier waar we voor de volgende dag een excursie hebben geboekt; de glacier-experience.
Woensdag 13e; tegen alle voorspellingen in, schijnt de zon ipv regen en we staan om 8u15 klaar voor een gletscherwandeling van een dag. Dit houdt in dat we 4-5u OP een gletscher wandelen!!! Echt tussen ijsschotsen door wurgen, onder ijs door en met een soort tunnel en gemaakte trappetjes een wegbanen door de gletscher... fantastisch!!! met onze ijsbijl, metalen ijsschoenen en de nodige touwen konden we een heerlijke wandeling maken onder begeleiding v.e. gids. Fotos volgen, maar geloof me; ijs en sneew in NL?? dat is niets vergeleken bij dit tafereel... de gletscher is 27km lang als ik me niet vergis....(hij verschuift en krimpt) echt super! Eind van deze vermoeiende dag brachten we in onze spa (bubbelbad) door en werd er een heerlijke lasagna voor ons gemaakt (Karin riep steeds: ik mis Italiaans eten!!! en dat levert soms heerlijke verrassingen op...).
Daarna naar een karaokebar waar we toch weer veels te lang verbleven en met diverse backpackers potjes pool speelden, wijntjes klonken, liedjes zongen (eh nee ik niet) etc.
Donderdag 14e;
Relaxdag!! Dat leek ons wel wat, de weersverwachtingen gaven ook aan dat het daar tijd voor was, maar ook de spieren en gewrichten gaven aan dat we rust nodig hadden...
's Avonds nog wel even naar de Glowwormen; wormpjes die lichtgeven in het donker en er eigenlijk nog veel bizarder uitzien als je er licht op schijnt; net een anti-vliegen-gordijn; ja sorry, foto's volgen... :)
Vrijdag 15e;
Tijd voor doorreis met de nodige stops; bijna elke 10min... Foto's maken van een prachtig meer met spiegelend water (tanine; geeft echt een spiegeleffect), een flinke wandeling door een prachtig bos en flinke berg, dus waky waky! (het was zonnig!!), lunch op het strand, possumpie en ijs op de route; wandeling langs een gorge met blauw water etc en eindigen met onze homemade pumpkinsoup!!! yeah! alleen de pompoenzaden bakken was geen succes (weet ik veel dat je ze eerst moet drogen ofzo).
zaterdag 16e; vandaag; weer prachtig weer, dus we starten met een uurtje kayakken (SUPERRRR hostel; superkamer, gratis kayaks en fietsen en fantastisch schoon, wauw!).
Daarna op de fiets naar Pt Elizabeth voor een wandeling van 2-3u met palmbomen etc.
Eindigens met Indiaas etentje zit de tijd er hier weer op...

wordt vervolgd, morgen reis ik alleen door, snifff...


  • 16 Januari 2010 - 13:45

    Margreet:

    Grappig... jij schrijft dit op de 17e en hier is het nog volop de 16e. Leuk te lezen dat je zo geniet.
    groetjes!!

  • 17 Januari 2010 - 08:45

    Hilgien:

    Oja; wil je weten wat possumpie is? Google dan even op possum; het is de meest aangereden katachtig mormel die je blijkbaar ook kan eten... ach ja... volgende keer liever kangaroobieftstuk :)

  • 17 Januari 2010 - 15:47

    Loes:

    Hey, die wandeling met die trappen heb ik ook gedaan! Ben je nu niet naar Queenstown geweest? Ach, bungy-jumpen heb je al vaak genoeg gedaan ;)
    Groetjes van Loes

  • 18 Januari 2010 - 17:36

    Rianne:

    Nog steeds geweldig :D X

  • 19 Januari 2010 - 00:16

    Hilgien:

    update:

    Zit in Motueka, Ga morgen de Abel Tasman Track doen; 1 dag kayakken en 2 dagen lopen... Verder wil ik fruitplukken, aangezien ik nu in de appel en druivenregio zit, maar het seizoen begint pas over 2 weken... en dan ben ik alweer in het zuiden... Vandaag en gisteren relaxdagen... zonnetje, 25'C, primabella!

    groetjes!

  • 19 Januari 2010 - 15:25

    Linda:

    Ha die Hilgien,

    Alles goed zo te horen! Lekker links rijdend aan het relocaten geweest dus :) wow; gletscheravonturen, glowwormen, spiegelend water, kayakken, palmbomen...
    nou hier in het Haagse is het ook leuk hoor :P
    Je post wordt netjes verwerkt (wah blauwe enveloppen) en je huis ziet er picobello uit (even hoi gezegd).

    Ciao!
    Linda

  • 20 Januari 2010 - 00:15

    Shenara:

    Het klinkt echt super super mooi allemaal. 1 en al natuurgebied....Zou echt heel graag de foto's willen zien :D

    Ik ben ondertussen weer sinds 2 daagjes terug van mn snowboardvakantie :D

    Ben benieuwd naar je volgende update. Genietze!! Ik heb in ieder geval al een stuk genoten van je blogjes :P

    xx-jes

  • 21 Januari 2010 - 17:48

    Lenneke:

    Hey Hilgien,

    klinkt allemaal super zeg, ben best wel een beetje jaloers;)

    geniet ervan

    groetjes Lenneke

  • 23 Januari 2010 - 19:20

    Yvonne:

    Hey goed bezig !! ben beniuwd naar some pic's maar die komen vast nog wel. Het klinkt in elk geval allemaal super!

    Enjoy some more !


  • 24 Januari 2010 - 10:45

    Ingrid D.:

    Hey Hilgien.
    k ben je verhalen eens aan het lezen!klinkt leuk allemaal! volgens mij heb je het goed naar je zin, :)
    Veel plezier, was het een lange vlucht zeker?

    Groetjes ingrid

  • 24 Januari 2010 - 15:28

    Marian:

    hi hilgien
    even gedag zeggen
    groetjes marian en carla

  • 25 Januari 2010 - 08:27

    Hilleen:

    Tjonge wat weer een verhaal. LEUK!
    Hier gaat 't z'n gangetje. Ik ben afgelopen weekend naar Jumping Amsterdam geweest. Was helemaal TOP!(Paarden,paarden)
    Nieuws al gehoord van Eri?
    Groetjes Hilleen

  • 26 Januari 2010 - 13:14

    Marjon:

    He Hilgien,
    Dat klinkt allemaal super leuk!!! Ben best wel een beetje jaloers. Heel veel plezier nog, maar dat gaat zo te lezen helemaal goed komen.

    Groetjes Marjon

    P.S. je groene ros heeft het prima naar zijn zin op de Muzenstraat (alhoewel hij je natuurlijk wel een beetje mist)

  • 29 Januari 2010 - 21:28

    Erika:

    Hey hilgien,

    Heb je mijn sms-je inmiddels gekregen?? hij moest een eind vliegen he :) duurt misschien even. Maar inmiddels, 14 januari bevallen van een dochter, Lisa.

    Have Fun!!

    Groetjes Erika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilgien

Hai allemaal, Dit is mijn reisdagboek "Mango's, de oplossing voor het 30-ers dilemma!" Voor 4 maanden houd ik een sabbatical in Nieuw Zeeland en Australie. Met kerst vlieg ik weg en na koninginnedag kom ik -als het goed is- weer terug. Als het even meezit hou ik jullie tussendoor via deze site op de hoogte :)

Actief sinds 17 Okt. 2009
Verslag gelezen: 574
Totaal aantal bezoekers 205276

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2017 - 21 Oktober 2017

All inclusive

12 April 2017 - 17 April 2017

Paasweekend Kopenhagen

03 December 2016 - 25 November 2016

Canarie vakantie

06 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Marokko

11 Maart 2016 - 20 Maart 2016

Het is weer tijd - Val Tho

24 November 2015 - 01 December 2015

Zon, zee strand en vergrijzing

24 November 2015 - 01 December 2015

Zon, zee strand en vergrijzing

23 Oktober 2014 - 16 April 2015

Een reis binnen de woonplaats...

06 Maart 2015 - 15 Maart 2015

Op wintersport naar Tignes

06 November 2014 - 27 November 2014

Afrika, maar dan net weer anders

12 December 2013 - 13 Januari 2014

!!! Overwinteren bij de evenaar !!!

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Tomatofest: Grootste FOOD FIGHT wereldwijd!

10 Augustus 2012 - 27 Augustus 2012

Stiekum toch Europa!

16 Juli 2012 - 21 Juli 2012

4dgse NMGN

23 Maart 2012 - 01 April 2012

Skiën maar dan met CSers...

02 Maart 2012 - 05 Maart 2012

Nog kouder, nog oosterlijker...

23 Januari 2012 - 31 Januari 2012

Polen verkennen

27 September 2011 - 14 Oktober 2011

Jordanie

25 September 2011 - 27 September 2011

weekendje Istanbul

05 Januari 2010 - 03 Mei 2010

Kiwi's of mango's?

03 Maart 2010 - 02 Mei 2010

Westkust Australië bezoeken

27 December 2009 - 06 Januari 2010

Oud& nieuw in Sydney

26 December 2009 - 26 December 2009

Kerst

Landen bezocht: