Van Noord naar Zuid in 5 dgn - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu Van Noord naar Zuid in 5 dgn - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

Van Noord naar Zuid in 5 dgn

Door: Hilgien

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

30 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Het is 23u00 (herstel 0u) en ik moet naar bed, maar nu nog ff internet dus het volgende verslag voor als je je verveeld :)

Overigens wordt het tijd de muffinlunch van tegenwoordig te vervangen door normaal eten, want anders kom ik geen heuvel meer op. Ik eet 4x per dag, maar de avondmaaltijd is tegenwoordig groente. Dat mag ook wel na alle muffins en ik ga zelf ff wat inaktiever worden (en dij uit, maar dat ter zijde eh lett en fig. :S)

Zondag 24e
Het is tijd voor de rit naar beneden en ik heb een relocationcar geregeld weer, dus heb afspraken staan.
Eerst ff met dolfijnen zwemmen! In Picton zijn de zgn bottlenose dolfijnen en tot grote verrassing zijn ze in de haven!!! we hoeven eigenlijk niet eens uit te varen. Toch ff van de kust weg en daar gaan we; 15p in wetsuit het water in; OH WAAUWWIE ze zwemmen nog geen meter afstand!!! het zijn er maar 2 (andere lokaties >100 Duskydolfijnen), maar wat machtig mooi!
De volgende 2 'duiken' leveren niets meer op, maar we zien de hele Marbourough Sounds incl zeehonden, zalmkwekerijen en een verdwaalde pinguin.
Tegen 13u ben ik trg in het hostel, douchen, eten en samen met Kelly (Engelse) gaan we nr Christchurch liften. Het duurt een uur (in mijn uppie gaat het veel sneller, maar is nu eenmaal met wat meer risico), maar dan hebben we een lift tot Kaikoura wat ons eindpunt is. De Kiwi en zijn Afrikaanse vrouw zijn een erg goed gezeldschap. We doen onderweg een wijnproeverij aan en besluiten in Kaikoura samen uiteten te gaan en ff in een kroegje na te drinken; super!

Maandag 25e
Ik twijfelde over het uitje Walvissenspotten, maar onze liftgezelschap ging dat doen en hadden het nummer nog paraat, dus ik boekte ook nog maar ff snel. Vroeg op, bootje in en weer WAAAUWWIIEE we zien een Sperm-whale die elke 45min even boven komt om 1-15min adem te halen en dan weer de diepte ingaat. Super, wat is dat beest kolossaal!! vervolgens gaat de boot langs de grote groep Dusky-dolphins en kunnen we ook deze acrobaten aanschouwen. wauw wauw wauw!
Kelly stond met haar 45kg (!!!) bagage alweer klaar voor de volgende bestemming: Hamner Springs.. Had het willen skippen, maar een hosteleigenaar heeft me overtuigd deze top 1 toeristische attraktie echt ff te zien.
We rijden o.a. liggend in een campervan op een veel te bochtige weg naar Hamner Springs waar we om een uurtje of 4 de natuurbronnen/ pools in kunnen en we blijven daar een paar uur baderen, relaxen en onze lichamen alle mineralen laten opzuigen. De zilveren sieraden veranderen in goud(kleur), maar dat blijkt gelukkig (vind ik) van tijdelijke aard. Na fish&chips is het tijd voor bed, we moeten weer vroeg weg...

Dinsdag 26e
10u00 Christchurch voor de relocation-auto, dus 7u30 staan we weer op straat. Met 3 lifts -o.a. een vrachtwagen- staan we om 10u15 op het vliegveld; netjes gedaan ondanks late start (uurtje gewacht).
Ik blijk ipv een jeep een busje te krijgen... ik had de auto namelijk 1 dag uitgesteld (moest wat meer nog zien onderweg) met als afspr dat ik dan een andere auto zou krijgen. Het busje blijkt echter een bus voor 12p!!! ojeeee, das wel erg groot!
gelukkig heb ik Kelly en tevens nog een 2e lifter geregeld (couchsurfer) om mee te kijken, kaart te lezen, mij gezeldschap te houden en de ruimte op te vullen...
We pikken de lifter op, rijden naar Akaroa voor krater/lavataferelen en mooie uitzichten. Daarna pikken we nog een schaapscherende Maori op en zet ik Kelly in Grenaldine af en de Maori in Timaru. Ik blijf met Dom (Canadese meid) over tot Oamaru.
In Oamaru heb ik een couch geregeld en na wat vertraging komen we toch op tijd aan om pinguins te spotten; deze plaats staat erom bekend! Mijn hosts blijken met de pinguins te werken en hebben notabene al een entreekaartje geregeld! TOP. Ik ben weer helemaal onder de indruk van deze >100 blauwe kleine pinguins met hun rare loopje en statige houding.

Woensdag 27e
Ik pik Dom van haar couch op en van Oamaru rijden we langs de Moeraki Boulders (grote superronde stenen; echt bizar en puur natuur) en langs mooie strandjes naar Dunedin. Vlak voor Dunedin maak ik me zorgen om de diesel, want de bus loopt aardig leeg, de opgepikte skaters zeggen dat het niet ver meer is en helpen me naar de eerste beste pomp... pffff...Neem in NZ (of Aus) geen risico's want het kan zo 50-75km duren voor er een pomp is).
Wat is er in Dunedin te doen? Lonely Planet erbij (tenx Loes) en ik zie: Baldwin street, 38% steil =s de steilste straat ter wereld en de Otago Peninsula met Albatrossen.
De lifters helpen ons naar Baldwin street, maar durven er niet van af te skateboarden (pfff), ik loop hem snel even op en af en het is weer: check, been there, seen it, done it.
We gaan naar de Info-centre voor een goede kaart en Dom besluit in Dunedin te blijven en ik wil naar de Albatrossen... Het blijkt een uur rijden te zijn voor de 30km durende PRACHTIGE tocht over de Peninsula met als dank: mooie uitzichten (kustlijn) en de grootste vogels ter wereld: de Albatros heeft een spanwijdte van 3m!!! Dit is de enige lokatie van de bewoonde wereld waar ze aan land komen (voor de eieren), de rest van de tijd zijn ze altijd op of boven zee.
Na de albatrossen probeer ik de YellowEyePinguins te spotten; de zeldzaamste pinguinsoort ter wereld. En ja hoor, naast zeeleeuwen zie ik 2 pinguins op het strand!
Het is laat en ik heb tussendoor snel een hostel geboekt want ik ga niet in het donker met deze bus en deze bochtige wegen rijden!!

Donderdag 28e.
Oopsss... Dunedin was niet ver van Omaru, maar wel ver van Queenstown waar ik om 10u30 moet zijn... en is bijna 4u (en maar 287km) rijden.
Ik sta te vroeg op en rij in mijn eentje naar Queenstown. Mooie tocht, goed weer, maar aardige tijdsdruk, maar gered! Auto veilig in wel in Qt gebracht. Door de toeristische route kom ik ruim over de max. van 600km heen (bijna 1000km) en moet ik een aardige 'boete' betalen, maar het was het wel weer waard!Weer een mooie ervaring erbij, wat lifters blij gemaakt en lekker alles zelf kunnen bepalen qua rijden/stoppen.
Ik ben moe en besluit in Qt te blijven en beland op 't strand Lekkerrr.

Vrijdag 29e
Relaxdag, maar toch weer veel te regelen. Spreek met 2 couchsurfers af en krijg waardevolle tips wat te doen. Ik zit op het stenenstrand, we gaan uiteten en er speelt een bandje, relaxxxx.

Zaterdag 30e
Vandaag! Ik heb Canyoning op aanraden geboekt en uiteindelijk gaat het met maar 4p toch door; Canyoning = in een kloof/tussen rotsen o.a. springen van 8m hoogte in het water, abseilen, met een kabel 30m over het water zwaaien, een waterval induiken etc etc. Hmmm... was vroeger toch echt minder bang! Mijn adrenalinegehalte is in ieder geval weer op pijl en dat mag ook wel want dit is Adrenalinestad nr 1 in NZ!

Morgen ga ik de Funyak jetboat tour doen (jetboat met kayakken) en door naar te Anau.
Maandag kayakken op Doubtful Sound?
Dinsdag t/m donderdag doe ik de Kepplertrack van 60km wat waanzinnig mooi moet zijn en die ik iets rustiger heb ingepland... en vrijdag hoop Milford Sound te zien (kan ik haast niet skippen, is een MUST DO) voor ik zaterdag de 6e van Queenstown naar Wellington vlieg (ga niet weer omhoog rijden)...

ja word je er moe van als je het leest? ik ook. Maar zou je iets willen missen van bovenstaande? ik ook niet, dus tja... Ik ga het Noordereiland wel iets rustiger doen, denk ik... :)

haha, nu eerst truste
6u45 weer op...



  • 30 Januari 2010 - 12:29

    Marjolein:

    Hey Hilgien,

    Jeetje wat heb jij al veel gedaan en gezien! Geweldig!! Maar vergeet niet ook af en toe te relaxen he!!!
    Hier verder alles goed en je krijgt van een heleboel clienten de groetjes.

    Greetzxx Marjolein

  • 30 Januari 2010 - 13:13

    Jan Allex:

    Leuke vogels! Ik ben jaloers! Maak je ff een paar foto's van de albatrossen?

  • 30 Januari 2010 - 13:28

    Elza:

    Hai Hilly,
    Wat een avonturen! Grappig om te lezen, veel plekken waar jij nu reist, heb ik ook bezocht, so its a trip down memorie-lane for me! Geniet en zeker niet met mate! je mist hier niks hoor... saai holland, werk, grijze sneeuw-drek, eeuwig ge-ouwehoer en gezeik. Nee lekker genieten daar to the max. liefs, Elz.

  • 31 Januari 2010 - 04:47

    Hilgien:

    t.a.v. Marjolein; doe de groeten trg! en aan Jacgueline dat ik de brug heb gedaan (heb haar nr niet).
    t.a.v. JA: natuurlijk fotos gemaakt, vroeg me daar ook af of je ze zelf ooit hebt gezien?!
    t.a.v. Elza: ik geniet zeker! relaxen... hmmm moet ik eens inplannen.

    haha ga gauw weer door!

  • 31 Januari 2010 - 12:54

    Erika:

    Hai,

    Wat een verhalen, vind het echt super om te lezen! Maar eh hoe zit dat met de foto's hilgien?? Ben zo benieuwd kun je niet een paar foto's erop zetten?

    Geniet ervan!

  • 31 Januari 2010 - 20:19

    Rienke:

    hoi zussie ik vind je verhalen echt super en beleef onze NZ tour weer opnieuw. Onze foto's erbij en jou verhaal enkijken of we er ook zijn geweest echt genieten he! groetjes uit het opnieuw witte zeijen

  • 01 Februari 2010 - 01:29

    Shenara:

    Wow :D Gelukkig kan je daar voorlopig nog ff lekker genieten. Een stuk fijner dan al het saaie hier in NL :P
    Zoveel natuur daar! Maak je alleen foto's of ook kleine stukjes film?
    tnx voor het meegenieten :D
    xx

  • 01 Februari 2010 - 15:59

    Ineke:


    Jeezus, haal jij nog welis adem, of hoeft dat daar down under niet?
    Krijgt t er benauwd van hahahaha. Ben zo benieuwd naar je foto's, jij durfal!Hoest met je oren en hoofdpijn? Ik zag dat je Ing had gesmst!
    Hoop voor je dat t snel over is! Luv u, c u soon!
    xxxxx Ineke

  • 01 Februari 2010 - 20:59

    Yvonne:

    Heya BoUnCiNgBAl!

    WOW, echt gaaf allemaal, een strakke planning maar that's u.
    Fijn te horen dat het goed gaat met je en dat je geniet van alles wat je doet en meemaakt!
    Je check-in-the box lijsje krijgt een ongekende lengte haha
    ´till nxt newsreport :)
    liefs Yvon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilgien

Hai allemaal, Dit is mijn reisdagboek "Mango's, de oplossing voor het 30-ers dilemma!" Voor 4 maanden houd ik een sabbatical in Nieuw Zeeland en Australie. Met kerst vlieg ik weg en na koninginnedag kom ik -als het goed is- weer terug. Als het even meezit hou ik jullie tussendoor via deze site op de hoogte :)

Actief sinds 17 Okt. 2009
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 206749

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2017 - 21 Oktober 2017

All inclusive

12 April 2017 - 17 April 2017

Paasweekend Kopenhagen

03 December 2016 - 25 November 2016

Canarie vakantie

06 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Marokko

11 Maart 2016 - 20 Maart 2016

Het is weer tijd - Val Tho

24 November 2015 - 01 December 2015

Zon, zee strand en vergrijzing

24 November 2015 - 01 December 2015

Zon, zee strand en vergrijzing

23 Oktober 2014 - 16 April 2015

Een reis binnen de woonplaats...

06 Maart 2015 - 15 Maart 2015

Op wintersport naar Tignes

06 November 2014 - 27 November 2014

Afrika, maar dan net weer anders

12 December 2013 - 13 Januari 2014

!!! Overwinteren bij de evenaar !!!

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Tomatofest: Grootste FOOD FIGHT wereldwijd!

10 Augustus 2012 - 27 Augustus 2012

Stiekum toch Europa!

16 Juli 2012 - 21 Juli 2012

4dgse NMGN

23 Maart 2012 - 01 April 2012

Skiën maar dan met CSers...

02 Maart 2012 - 05 Maart 2012

Nog kouder, nog oosterlijker...

23 Januari 2012 - 31 Januari 2012

Polen verkennen

27 September 2011 - 14 Oktober 2011

Jordanie

25 September 2011 - 27 September 2011

weekendje Istanbul

05 Januari 2010 - 03 Mei 2010

Kiwi's of mango's?

03 Maart 2010 - 02 Mei 2010

Westkust Australië bezoeken

27 December 2009 - 06 Januari 2010

Oud& nieuw in Sydney

26 December 2009 - 26 December 2009

Kerst

Landen bezocht: