In het Noorden van het Zuiden - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu In het Noorden van het Zuiden - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

In het Noorden van het Zuiden

Door: Hilgien

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

30 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hi hi,

Het is alweer 2 weken geleden en ik hoor al wat ongeruste signalen, maar echt, gaat prima. Hoe langer ik niet van me laat horen, des te drukker ik blijkbaar ben... sorry te druk om aan NL te denken, zelfs de aardbeving in Haiti te missen (hoorde ik gisteren op een festival om geld in te zamelen, jaja ik schaam me diep!)en te druk om echt tot rust te komen...

Anyway de UPDATE voor ik weer een week onder de pannen ben zonder internet en geregeld zonder ontvangst qua telefoon (PS gebruik alleen NZ-nr!! sms op NLse tel. gaan vaak verloren voor ik ze kan lezen).
Oja rekening is inmiddels geregeld, geld is onderweg, maar Credit card biedt voldoende uitkomsten...
Fotos houden jullie nog te goed, maar SD-openingen in pc's... :(
Maar dat ff ter huishoudelijke mededelingen...

Zondag 17 Januari
Karin en ik gaan uit elkaar, snifff, zij rijdt naar Oost en ik lift me naar boven toe met als eerste doel: Westport. De rit ernaartoe is toeristisch; ik bevind me met 2 Britse dames die elke toeristische trekpleister bezoeken, zodat ik ook niets hoef te missen en mijn bagage lekker in de auto blijft; zo zien we o.a. de Pancake Rocks (rare pannekoek achtige rotsen) en mooie stranden. In Westport aangekomen, is alles gesloten en geen fiets te huur, dus lift ik nog even naar een zeehondencolony (Cape Foulwind, zou erg stinken, toch een voordeel als je nose bent). Mijn lift is toevallig ook een couchsurfer met dezelfde bestemming en zo lopen we samen de wandeling (2,5u), bekijken de prachtige jonkies en kletsen we erop los. Erg leuk!

Maandag 18e
Westport is erg saai en was alleen ff een doorreisdorp, Ik ga verder naar Motueka, naast de Abel Tasman National Park. Dit keer met vader en dochter (kiwi's) die me gezelschap houden voor 3u en me tot bijna op lokatie afzetten. Nog een lift en ik ben in Motueka voor RUST, ff bijkomen in de spa... :)

Dinsdag 19e
Relaxdag; ik heb vgisteren nog ff de Abel Tasman Track geboekt en er moet nogal wat voorbereid worden; ik ben inmiddels wel gewend afstanden te lopen (4x 40km 4daagse) en weekenden achtereen (Pieterpad, samen met Loes in 2009 helemaal afgelopen = 497 km), maar dit is anders. Het is hier niet plat (duuuhhh) en we kunnen NIET aan het einde van de dag uiteten, pizza bestellen of voor ons laten koken :) Sterker nog; er is geen winkel of eten onderweg te verkrijgen, dus ik moet voor 3 dgn lichtgewicht pakken incl. slaapzak, kookgerei (pan, gas etc!!!!) en voedsel... drinkwater was er wel te krijgen gelukkig.
Na wat geregel besluit ik nog ff een strandje op te zoeken want ik reis nu eenmaal naar de zon en dat gaat nog steeds goed. Liftend op en neer; ging weer erg gemakkelijk; stop langs fruitstalletjes (lekker echte verse frambozen) en krijg local-tips voor een nog beter strand :)

Woensdag 20e
Ik wou zooooo graag een deel van de track kayakken... maar kon geen 2e persoon vinden voor 'freeway-kayakking' en georganiseerd gaan ze de verkeerde kant op & dat was nou net NIET de bedoeling..
Ik krijg een lift van iemand die de kano-verhuurders kent en het lijkt erop dat ze toch een georganiseerde tocht geregeld krijgt (liften heeft zo zijn voordelen), maar helaas vanwege het weer gecanceld.
Ik begin dus maar aan de 52km durende tocht, waar 3-5dgn voor staat maar ik toch echt in 2,5dag wil afronden. (NZ is te groot om te lang stil te staan :)
Naast de voorspelde 'showers' (sinds wanneer duren die meer dan een uur?) was het zonnig en een prima tocht met weinig andere mensen om me heen en mooie uitzichten langs een mooie kustlijn. Kom op tijd in de hut aan, waar we met 14p op een zaal liggen... gezelli.... Oja nw recept: kikkererwten met tonijn sweet chili: erg praktisch (warm&koud te eten) en overwachts smaakvol!

Donderdag 21e
Ik was eigenwijs en dacht wel ff de 2 'tidecrossings' (=laagwateroversteek) te kunnen doen en dus 1 dag korter de track. Laag water was om 7u30 (wisselt dagelijks)en je kon tot uiterlijk 9u30 de oversteek maken... Voorspelde wandeltijd tot de 2e crossing 4u. Snap je hem nog? 9u30 -4uur = 5u30 weg... Eh DACHT HET NIET!
Ik sta om 6u00 op en het stortregent!!! Niet normaal! Maar ja, er zijn gereserveerde hutten (en alles is volgeboekt) dus er zit niets anders op te gaan lopen... Ik vertrek om 6u45 en loop een stuk samen met een andere wandelaar; erg traag... ik ga nog verder achter lopen op schema en vraag hem of hij echt denkt dat we de beide oversteken gaan redden.. " Beide?? nou nee, 1 is al lastig!" Oops, miscommunicatie en ik besluit in een verhoogd tempo door te lopen. De hele track is inmiddels een rivier geworden met de nodige watervallen OP het pad! ik sta tot mijn knieeen te soppen en maak me zorgen om de tijd; rennen dan maar (auw, mijn knieeen). 1e crossing; gered.... 2e crossing; ik zie mensen tot ver in het water staan en hoor dat het 9u20 is... pfff snel oversteken dan maar. Het is het laatste moment dus water erg hoog... 'it's raining cats&dogs' dus het water is extra hoog, sterker nog, hoger dan het in tijden is geweest...!!!! Ik kom tot mijn navel in het water, kan de rugzak net droog houden en sta precies om 9u30 aan de overkant; JIPPPPIEEEEE i MADE IT!. Maarrrr ik was ondanks poncho van boven al doorweekt... nu ook de rest van mijn lichaam. Het was allemaal te doen door de adrenaline (was ook wel een wedstrijd voor mezelf), maar nu stort ik toch echt wel in.
De rest van de tocht was nattig, maar geen regen meer. Elk half uur had ik een pauze nodig, maar daarna moest ik weer door... tegen 16u ben ik kapot in de Wairangiblabla hut en heb ook nog ff een pittige berg extra genomen (foute beslissing)...
Ff ter illustratie: eerste helft = 2,5u gelopen, 2e helft in 6,5u! oops

Vrijdag 22e
Het is prachtig weer, ik heb de tijd en neem de tijd en geniet eindelijk van de tocht. Ik neem extra afslagen om meer te zien; Ik zie zeehonden, dolfijnen!!! (zeldzaam daar) en later vanaf de watertaxi ook nog een pinguin.
Om een uurtje of 17 sta ik weer met bagage op straat en lift ik naar Picton; want ik moet echt weer verder... (ja dit is vakantie en ik doe/plan het helemaal zelf).

Zaterdag 23e
Het is prachtig weer. Ik kan eindelijk een kayak voor mezelf huren en kayak 2uurtjes rond op zee in Marlbourough Sounds; een ander natuurgebied, Mijn benen hebben rust!
Later ontmoet ik weer iemand van de track en gaan we naar het Picton festival die toevallig plaatsvindt. Rustig aan vandaag.

en dan moet ik toch echt weer door om in 5 dagen de hele oostkant af te maken....

wordt vervolgd in volgende blog

  • 30 Januari 2010 - 20:11

    Ymkje:

    Gaaf hoor zo'n trektocht :-) Ik wil ook weer de natuur in en wandelen!

  • 05 Februari 2010 - 15:13

    Diana:

    He Hilgien, wat gaaf om allemaal te lezen zeg! Wat maak je een hoop mee! Ik blijf je volgen, nog veel plezier en genieten he! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilgien

Hai allemaal, Dit is mijn reisdagboek "Mango's, de oplossing voor het 30-ers dilemma!" Voor 4 maanden houd ik een sabbatical in Nieuw Zeeland en Australie. Met kerst vlieg ik weg en na koninginnedag kom ik -als het goed is- weer terug. Als het even meezit hou ik jullie tussendoor via deze site op de hoogte :)

Actief sinds 17 Okt. 2009
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 205541

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2017 - 21 Oktober 2017

All inclusive

12 April 2017 - 17 April 2017

Paasweekend Kopenhagen

03 December 2016 - 25 November 2016

Canarie vakantie

06 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Marokko

11 Maart 2016 - 20 Maart 2016

Het is weer tijd - Val Tho

24 November 2015 - 01 December 2015

Zon, zee strand en vergrijzing

24 November 2015 - 01 December 2015

Zon, zee strand en vergrijzing

23 Oktober 2014 - 16 April 2015

Een reis binnen de woonplaats...

06 Maart 2015 - 15 Maart 2015

Op wintersport naar Tignes

06 November 2014 - 27 November 2014

Afrika, maar dan net weer anders

12 December 2013 - 13 Januari 2014

!!! Overwinteren bij de evenaar !!!

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Tomatofest: Grootste FOOD FIGHT wereldwijd!

10 Augustus 2012 - 27 Augustus 2012

Stiekum toch Europa!

16 Juli 2012 - 21 Juli 2012

4dgse NMGN

23 Maart 2012 - 01 April 2012

Skiën maar dan met CSers...

02 Maart 2012 - 05 Maart 2012

Nog kouder, nog oosterlijker...

23 Januari 2012 - 31 Januari 2012

Polen verkennen

27 September 2011 - 14 Oktober 2011

Jordanie

25 September 2011 - 27 September 2011

weekendje Istanbul

05 Januari 2010 - 03 Mei 2010

Kiwi's of mango's?

03 Maart 2010 - 02 Mei 2010

Westkust Australië bezoeken

27 December 2009 - 06 Januari 2010

Oud& nieuw in Sydney

26 December 2009 - 26 December 2009

Kerst

Landen bezocht: