Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

Petra

Door: Hilgien

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

16 Oktober 2011 | Jordanië, Petra

Vervolg donderdag 13 oktober

Om 10u30 komen we aan in Petra en is het weer tijd voor het uit proberen van alle pinautomaten... gelukkig lukt het uiteindelijk altijd. We kunnen wat eten, drinken en inchecken in ons hotel. We besluiten wat rond te lopen, de bus voor de volgende dag te reserveren en het rustig aan te doen. We worden ondertussen nog verrast door het voorbijrijden v.e. auto met aanhangwagen met een enorme kameel erin!! fantastisch!

Aan het eind van de middag besluiten we eens naar de ingang van Petra te lopen. We wilden er nog niet in vandaag, omdat je een hele dag nodig hebt en vooral vroeg (kouder) binnen wilt zijn. En de entreeprijs is schrikbarend hoog: € 50,- !!
Bij de ingang blijkt echter een 2 dagen-entree € 55,- te zijn. We hebben toch geen beter plan en gaan ook vandaag even in Petra vertoeven :)
(ps: Jordaniërs betalen zelf € 1,-!)

Ter info: Petra is een ruïnestad van Nabateeërs. Praktisch alle gebouwen en de vele graftomben zijn hier in de roze zandsteen van de rotswanden uitgehouwen (!!!). En dit is allemaal gemaakt in een periode van rond het jaar 0 (!). Jaren is de stad in de vergetelheid geraakt en in 1812 opnieuw ontdekt. De eigenlijke stad Petra is alleen bereikbaar door een 2 km lange kloof. De Siq genoemd. De kloof is 5m breed, de wanden 80m hoog..

Als wij richting de Siq lopen krijgen we vele malen een paard, een paard&wagen of een gids aangeboden. Er wordt ons verteld dat er een mooie alternatieve route naar binnen is. Om de Siq heen wel te verstaan..!
We besluiten dit te doen, maar wel op eigen houtje, zonder paard of gids. Daar vragen ze namelijk wéér een hoop geld voor en wandelen kunnen we zelf wel. Genoeg ervaring opgedaan in Corsica zeg maar :)

De alternatieve route is geweldig! Redelijk goed te doen door het volgen van sporen van mensen of paarden... :) (voor zover er zand ligt...!) Het is niet altijd een gemakkelijke tocht en dus ook lekker avontuurlijk! We zien al rotstekeningen, nog mooiere rotsformaties dan in Wadi Rum, mooie uitzichten en met als topper het uitzicht op Al-Khazneh, wel vanaf een 100m hogere rotspunt! Het Khazneh Faraun graf; een graftombe van 43m hoog en 28m breed met 6 Corinthische zuilen.. Eén van de mooiste en de meest gefotografeerde bouwwerk van Petra. Super én verrassend!
We moeten zoeken naar een weg naar beneden, maar ontdekken de in de rots uitgehouwen trappen even verderop... Na ruim 2 uur (ipv normaal 45min???) zijn we IN Petra!

We wandelen wat rond, maar de nacht valt in. Het wordt mysterieuzer en de sterrenhemel duidelijker. We weten niet of er een sluitingstijd is, maar het stadje wordt steeds leger. Om 20u30 is een 'Petra by night'show waar we op gaan wachten. We genieten even van de rust, het samen zijn en de 'shooting stars' :)

Om 20u15 lopen we terug naar Al-Khazneh, waar we al snel opgemerkt worden. We zijn namelijk vooraan de menigte die een kwartier later zal aankomen... "Wat doen jullie hier? Hebben jullie wel een kaartje? Laat je ticket zien. Hoe kom je binnen?"
eh... hoezo??? We hebben een 2-dagen ticket, nergens staan openings- op sluitingstijden en dus staan we hier legaal toch? Nou blijkbaar niet en we worden nogal agressief bejegend. Na onze kant van het verhaal en nog geen postieve reactie, geven ze aan de politie erbij te halen. Arnaud geeft aan: "Graag, wij doen namelijk niets verkeerd en blijven hier zitten! Laat de politie maar komen".
Bij de ingang van Petra hadden we gezocht naar entreeprijzen, de info over de avondshow, tijden etc. Maar er stond 100% zeker niets beschreven..

Als de politie inderdaad komt laten ze beide partijen netjes hun verhaal doen en worden we met respect behandeld. Ze geven aan dat de avondshow apart is van de entree, we echt 12,- extra p.p. moeten betalen en dat het naar een andere organisatie gaat. We komen er nog niet uit samen (moeten ze maar duidelijker informatie van te voren verschaffen!), dus als de politie weg wordt geroepen, gaan we tussen het publiek plaats nemen voor de show. De show is een lichtjesshow met allemaal kaarsjes (>400?)en een fluit en gitaarspel van 2 bedoeinen in totaal voor een half uurtje. Daarna kan je door de verlichte Siq weer teruglopen. Niet voordat we door de politie in de menigte worden opgemerkt (ze doen hun werk goed!). We worden verzocht om ons bij de uitgang bij de grote baas te melden.. Ok. Tuurlijk...
Het is voor ons spectaculair om de Siq voor het eerst te zien en dan wel verlicht met honderden kaarsjes.
We zijn stiekum erg blij dat we geen 24,- extra hebben betaald, want het is wel mooi, maar het geld ons inziens echt niet waard! We adviseren wel iedereen een 2daagse entreeticket te kopen om voldoende tijd in Petra te hebben!
Bij de uitgang is het al 22u en ik heb honger. Arnaud wil de discussie opnieuw aangaan bij de 'baas', maar ik moet echt een keer wat eten en zie er geen heil in. Dus besluiten we gewoon door te lopen en dat gaat zonder problemen.

Nog even wat eten en met een volle buik slapen, morgen is het weer vroeg dag!

Vrijdag 14 oktober

We staan op tijd op en gaan met liters water, vers brood en houmous op pad naar Petra. Bij de ingang checken we nogmaals of er iets over de nightshow staat beschreven, maar nee, echt niet! Enigzins incognito gaan we naar binnen. Zonder problemen en ook later worden we niet opgemerkt of merken we iets van de avond ervoor... pfff. Zonde v.d. tijd :) Al wil Arnaud nog steeds zijn gelijk halen :) (zo ken ik hem niet, haha!).

Op advies van Michel&Linda (csers) gaan we om te beginnen helemaal naar achteren, waar we een klim van ruim een uur maken om Al Deir, het klooster te bekijken. Het is nog enigzins fris (23'C) en dus haalbaar om omhoog te lopen. Als de temperatuur oploopt wil je dat namelijk niet meer!! De klim is heftig en we komen ongelooflijk veel kraampjes tegen, ezels die voorbij lopen en wat mensen die alweer op hun retour zijn.
We hadden besloten vlak na de entree eens te kijken hoe vaak we worden 'lastig gevallen' met vragen als: Wil je een paard? /+wagen?, ezel? Kameel? Ketting? souvenier?. Dit loopt namelijk nogal op. Ze zijn hier bijna agressief in de benaderingen. We beantwoorden elke vraag op een gegeven moment alleen nog maar met de telling: 21... 25... Als we de top bereiken staat de telling op 37!!!! Later blijkt de terugtocht iets rustiger te zijn en met 23x bereiken we de uitgang. Dus met zo'n 60 verkooppogingen (!!!)
We vinden dit erg jammer. Vooral omdat veel toeristen alleen dit stukje zullen meemaken en hiermee een ander beeld vormen van 'de jordaniër'. Bovendien wordt de sfeer er door beïnvloed.

Bovenaan de klim bereiken we: Al Deir, een enorm indrukwekkend klooster, die dus handmatig in de rotsen is gemaakt...(2000jaar geleden!) ongelooflijk!!!! een gebouw van 50m breed, 45m hoog en een ingang van 4 bij 8m! En wederom met zeer veel details...

Verderop is het uitzicht 'Sacrifice View' ook fantastisch en lunchen we terwijl we dit allemaal op ons in laten werken..

De tocht naar beneden is een stuk gemakkelijker. Er komen wat bezweette mensen en vooral veel beladen ezels omhoog gelopen... Beneden zien we nog meer graftomben, het Qasr al-Bint Faraun (kasteel), het overzicht van diverse gebouwen in de rotsen, rotsen in de vorm van dieren, het amfitheater etc. Allemaal even mooi en imponerend. Je moet het echt met eigen ogen zien!

Om 15u45 staan we (toevallig volgens planning) weer bij de uitgang. We nemen de taxi terug naar het hotel, want we willen niet meer op de benen staan... We kunnen er nog even douchen en de spullen pakken. Want we nemen de enige bus die er die dag is vanuit Petra naar Amman.
Om 17u00 stipt vertrekt de bus en Arnaud valt per direct in slaap. Terwijl ik even later ook volg :)

Om 20u30 zijn we eindelijk in Amman. Na wat zoeken en contact met Rula (mijn host van de eerste week) bereiken we om 21u45 de Rainbowstreet waar Rula is. We gaan haar nog even opzoeken en belanden op een erg leuke markt. Onze laatste kans op souveniertjes! We drinken nog wat en dan moet Rula naar huis met de kids. Toch leuk om haar nog even te hebben gezien en Arnaud voor te stellen!
Wij gaan nog een late maaltijd nemen, alvorens we naar huis moeten... want de week (of voor mij 3 weken) is/zijn voorbij!
Het is 23u45 als we op internet vinden we dat er mogelijk een bus is om 0u00 en daarna om 2u00 naar het vliegveld. We rekenen af, lopen eerst de verkeerde kant op, dan de juiste en vinden snel een taxi. We bereiken om 0u08 het station en blijken inderdaad op 8 minuten na de bus te hebben gemist :(. De taxi neemt ons dus maar mee naar het vliegveld, 35-40km verderop.
Arnaud is kapot en slaapt ondertussen alweer, terwijl ik met de taxi-chauffeur klets. Hij spreekt opvallend goed Engels! Maar hij verteld ook; hij is vliegtuig-engineer en heeft dus gestudeerd. In het weekend taxied hij erbij. Hij wil gaan trouwen en als man moet je dan flink dokken (veel meer dan de vrouw) en dus is hij aan het bijbeunen... We kletsen tot we om 1u00 bij het vliegveld zijn. Er moeten nog kaartjes worden geschreven (tuurlijk :)) en ik vlieg om 3u15 vanaf terminal 2 naar Istanbul/Amsterdam, terwijl Arnaud om 4u00 vanaf terminal 1 naar Budapest/Parijs vliegt. We lopen dus wat heen en weer en dan is het tijd om elkaar gedag te zeggen....

Nog even om alle toevalligheden op te laten stapelen... natuurlijk vliegen Michel en Linda met exact dezelfde vlucht als Arnaud...althans, tot aan Budapest!

Snifff... De vakantie is voorbij... We zien elkaar over 2 weken weer. En moeten dus helaas allebei alleen terug vliegen, maar gelukkig slapen we beide veelal onderweg...