Amman inruilen voor warmer Aqaba - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu Amman inruilen voor warmer Aqaba - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

Amman inruilen voor warmer Aqaba

Door: Hilgien

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

12 Oktober 2011 | Jordanië, Akaba

Het is maandag en hoog tijd om Amman te verlaten. Het is niet mijn beste periode hier, dus tijd voor verandering....
Vanochtend moet ik eerst naar de tandarts in het ziekenhuis. Mijn hoektand is gebroken en bijten gaat nog steeds niet zonder pijn. Het ziekenhuis vinden tussen alle prive-klinieken was nog even een gedoe, maar daarna ging het vlotjes. De tandarts-assistent wil eerst een rontgenfoto hebben; eerst cash betalen en dan kan je door. In de trend van deze reis ging de rontgen de eerste keer natuurlijk ook niet goed en gingen ze wat ruig met mijn gebit om (auw), vervolgens waren vooral mijn voortanden niet duidelijk zichtbaar. Dus alles opnieuw... De tandarts was er eigenlijk helemaal niet en de assistent gaf aan: voortanden zijn ok, geen scheuren (ik zie anders wel kleurverschillen, maar goed), alleen de hoektand gebroken. Ik mag terug komen om de tand eruit te trekken en een neptand terug te plaatsen. Kosten 400,-. Ik bedank ervoor en besluit met wat preventieve antibiotica weg te gaan en in NL eens met mijn tandarts te overleggen. Ik vind de risico's op complicaties te groot en wil hier niet nog meer problemen oplopen.

45min later met alleen de rekening voor de rontgen (10,-) sta ik weer buiten. Toch netjes! en ik ben gerustgesteld om i.i.g. nu gewoon af te wachten tot ik weer beter kan bijten. Al is dat lastig in een land waar met brood alles wordt gegeten en dus niet met mes en vork....

Ik neem de taxi naar de bussen die me naar Aqaba kunnen brengen. Gelukkig kan ik 1 reserveren die een uur later vertrekt. Tussendoor kan ik weer een poging doen internet op mijn telefoon te krijgen en wat eten te halen. Internet kostte bijna een uur, dus de tijd 'nuttig' besteedt. De bus van Amman naar Aqaba duurt 4u en de afstand is rond de 300km.
Ik kwam als een van de laatsten aan en dat leidde tot commotie. Ik ben een vrouw en reis alleen.... Hier wordt je niet naast een man geplaatst... en dus moest er wat geschoven worden. Het duurde even voor ik het door had, want mij hadden ze gerust naast de andere tourist (rest locals) kunnen plaatsen. Wat we overigens halverwege zelf wel deden :) Hij bleek ook een couchsurfer en had contact met een paar dezelfde CSers die ik kende! De wereld is klein!!

Onderweg is er een checkpoint; geen grensovergang, maar controles voor bagage etc. Niemand wil me vertellen waarom het is, maar later bleek het vanwege controle van explosieven en immigranten/emmigranten. Aqaba ligt tegen Saoudi Arabie aan en aan de andere kant van de zee is Eqypte..

Na een gezellige reis langs mooie landschappen bereiken we Aqaba waar Hamad op me wacht. Hamad is de cser waar ik de komende dagen verblijf.
Hij woont bij het snorkelparadijs Southbeach, verhuurt quads en auto's en heeft er 2 man personeel: de Egyptische jongens Ramadan en Amrachdi (ofzoiets). De jongens doen er alles: schoonmaak, koken, afwas, Quad onderhoud etc etc.
Bij aankomst eten we shawarma (shoarma) en zien we de zon ondergaan, kletsen wat en dan is de dag alweer om. Maar waar ga ik slapen? Hamad blijkt nooit onder dak, maar vaker op een dak(!) te slapen. En dat is ook mijn bestemming!! Er staat ergens een huis leeg en daar op het dak worden matrassen en dekens gegooid en daar lig je dan, onder de sterrenhemel... Ik kijk er nogal van op, maar het zal wel. Het is 's nachts 25' C (overdag rond de 35), dus waarom ook niet! haha.

• 11 Oktober 2011 - 10:58

Marieke:

Wow wat cool, slapen onder de sterrenhemel. Hoe was het?

xxx

• 11 Oktober 2011 - 11:32

Hilgien Ruinemans:

Ja wel cool! en vele nachten volgden kan ik je wel verklappen :) Laatste nachten met veel vliegen die net als de zon om 6u30 opkomen... :( Hopelijk in Wadi Rum minder!!

• 11 Oktober 2011 - 15:20

Peri:

Heb net gereageerd op je smsje :) Goh wat grappig, dat slapen onder de sterrenhemel. Ja als het toch zo lekker warm is snachts, waarom niet? Hoe heb je het ervaren? Geeft toch weer een andere dimensie aan het woord "couchsurfen" :). Hey trouwens dat ze je op de bus niet naast een man plaatsen...dat is in Turkije ook zo. Heb daar heel wat busreizen gemaakt en 1 keer hadden ze een foutje gemaakt in de reservering. Zat ik opeens naast een jongen. De steward op de bus helemaal verontschuldigen en hij zou gauw iets anders voor me zoeken. Toen gaf ik aan dat ik het zelf geen probleem als mijn mede-reiziger dat ook niet vond. Die vond het best en we hebben de hele reis (5 uur!) gekletst en zijn goede vrienden geworden. Hij zat toevallig ook op dezelfde universiteit in Ankara waar ik ook naartoe ging! Ik vind het op zich heel beleefd dat ze er op zo'n bus rekening mee houden. Per slot van rekening duren reizen o.h.a vrij lang in dat soort landen (lange afstand) en als je je dan niet op je gemak voelt, dan zit je ook niet lekker. Zeker niet als je een opdringerige kerel naast je hebt zitten. Vooral jij bent interessant in zo'n land als buitenlander, blonde godin :)). Nog heel veel plezier daar!!
    Liefs!