Terug naar Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu Terug naar Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

Terug naar Amman

Door: Hilgien

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

15 Oktober 2011 | Jordanië, Amman

Vrijdag 7 oktober

Ik hou een rustig ochtendtje, want om vanmiddag neem ik de bus terug naar Amman (4u). De ochtend breng ik door met inpakken, internetten, hollandse klompjes overhandigen en eh... veelal op de wc...

Om 14u00 zit ik in de luxe JETTbus, waar ik een paar uur mijn dagboek aan het bijhouden ben en met de Filipijnse Jordaanse naast me klets. Ze spreekt goed Engels en we moeten veelal lachen. Alle vrouwelijk immigranten die ik tot nu toe heb gesproken vertellen dat een man hier toch wel veranderd na het trouwen..Of anders het leven wel erg veranderd. Deze dame heeft bijv. 6 kinderen en vond het na 2 eigenlijk wel genoeg. Maar de schoonfamilie vond dat ze een jongetje moest krijgen (blijkbaar erg belangrijk hier) en dat eh.. duurde dus 6x... en dat maakte haar leven er al niet gemakkelijker op...
Overigens is het helemaal niet ongebruikelijk dat iemand 8 kinderen heeft... soms met 2 of 3 vrouwen, maar ook gewoon wel met 1 vrouw. (ter info: Trouwen kan als man hier met max. 4 vrouwen!).

Als ik om 18u00 aankom in Amman heb ik eigenlijk nog geen overnachting geregeld... ik wou nog een keer CSen, maar anderzijds is een hotel ook wel prettig. Aangezien het vrijdag is, is het ook stapavond hier, dus wil ik sowieso op stap en kan ik net zo goed bij de csers blijven pitten... Ik zit erg in dubio, maar als Akthem me uitnodigd voor een verjaardag/goodbye party met dezelfde mensen als vorige week in Wadi Mujib, ga ik daarop in.
Hij is zelf pas om 20u00 thuis, dus voor mij de gelegenheid om rustig wat te eten, dagboek verder te schrijven en rustig aan te doen. Akthem legt de taxichauffeur uit waar ik heen moet; de eetbuurt, waar ook het feestje is. Echter als ik aankom, herken ik niets!! Ik loop door de mall, en ga notabene bij de McDo eten, omdat er geen andere eetgelegenheden zijn. Het smaakt me niet eens en bijten is nog altijd een probleem...

Om 20u00 kan ik Akthem maar niet bereiken, een half uur later ook niet. Blijkt mijn telefoon ook niet te werken! Elke keer als ik het land doorkruis moet ik blijkbaar handmatig weer een netwerk kiezen (duurt alleen ff voor je dat door hebt). Maar de batterij is ook leeg aan het raken... shit, dit is problematisch!! wat nu? Ik ga terug de minisupermarkt in waar ik net wat eten&drinken voor het feestje heb gehaald. Ik vraag of ik wat stroom kan tappen... "Helemaal geen probleem; heb ik ook internet nodig? ga rustig zitten... Heb je het koud, hier is koffie!" Jeetje, wat zijn ze hier weer vriendelijk en behulpzaam!!
Ik besluit een hotel te gaan boeken, want ik vind dit allemaal wat onzeker en lijkt me toch handiger. Maar als ik bijna een hotel in het centrum heb geboekt, komt er een meisje van 16jr binnen. "Hoi!, ik hoorde dat je verdwaald bent. Ik heb een IPAD dus kan je helpen, waar moet je heen?" haha. 'eh... nou dat is juist het probleem. Maar ik boek nu een hotel en pak dan wel een taxi'. "Oh maar hier is om de hoek wel een goed en betaalbaar hotel, zal ik je daar heen brengen?"
Ik bedenk me niet langer en pak me spullen en loop volgzaam met haar mee(en herken plots de omgeving aan de achterzijde van de mall). Dit meisje is erg klein, ziet eruit als 13 en spreekt perfect Engels... Ze brengt me naar het hotel die 3x duurder is dan ze zei en de gemiddelde hotels hier. Maar het is allang goed (ze luisde me er niet in; ze kenden haar daar niet). Ik check in en natuurlijk belt Akthem net op: "waar ben je nu, waar kan ik je oppikken? Overnachting is ook geregeld!" oops. Te laat. Ik gooi de spullen in de hotelkamer, fris snel me op en word vervolgens opgepikt voor het feestje.

Bij Akthem zijn 3 Irakese mannen en 3 Franse dames en ze hebben ook nog eens allemaal een relatie met elkaar! De dame die Franse les gaf tegen een fors loon, die gaat de dag erop naar huis! huh? Ze kwam teveel onder de mensen en moest in huis blijven uit veiligheidsoverwegingen...(!!) OF ze kon naar huis gaan met nog 3 maanden extra loon mee... Zoooooo heeft zij even grof geld verdiend in 3 maanden tijd!! Ze vertrekt naar huis, want ze wil niet opgesloten worden...
2 anderen waren net jarig geweest en dus was er voor allemaal gebak, sapjes en eh.. ik had toch ook maar wat wijn meegenomen. Voor de fransen :)

Na het feestje kan ik lopend naar het hotel waar ik snel in slaap val tot...... om 6u00 Arnaud aankomt! Jippie!

• 15 Oktober 2011 - 16:21

Rianne: