Lake Nakuru - Reisverslag uit Nakuru, Kenia van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu Lake Nakuru - Reisverslag uit Nakuru, Kenia van Hilgien Ruinemans - WaarBenJij.nu

Lake Nakuru

Blijf op de hoogte en volg Hilgien

19 December 2013 | Kenia, Nakuru

Donderdag 19 december

We moeten erg vroeg op; 5u30 om om 6u15 bij Jenny&Lasse te zijn. We besluiten om niet langer in het hotel te blijven en pakken onze spullen om bij J&L te stallen tot wij een ander onderkomen hebben gevonden. Na een discussie gaan we niet met een jeep maar met een minivan het Nakuru NP (National Park) in. Van 7 tot 17 uur genieten we van heel veel dieren en wederom weinig toeristen tijdens ons rondje om het meer Nakuru. Het meer heeft trouwens te maken met een mysterieuze stijging van het waterniveau. Hierdoor kunnen we niet alle wegen van het park af en hierdoor zijn veel van de flamingo’s naar elders vertrokken. De stijging is mysterieus, omdat het weliswaar natter is geweest dan normaal, maar dit kan niet alles verklaren. Er is meer aan de hand; mogelijk een ondergrondse activiteit. (Rift vallei waar we ons bevinden is ontstaan door 2 aardplaten die uit elkaar bewegen.) En niet alleen dit meer, maar alle meren in de Rift vallei hebben last van de enorme waterstijging. Met deze stijging daalt het aantal flamingo’s; zowel hier als in de omringende meren waar normaliter 1,5 miljoen vogels de meren roze kleuren. Hoe lager de concentratie alkalieden, hoe minder flamingo’s.

We zijn maar gaan bijhouden wat we allemaal tegenkwamen in dit park, want dat was een hoop!:

Buffels
Jakhalzen
Zebra’s
Bavianen, Colobus apen en de vervet apen (op rooftocht in en om de busjes naar eten)
Gazellen: de Grant en de Thomson
Parelhoenders, lepelaars, pelikanen, jacana, steltkluut, diverse reigers
en toch nog redelijk wat flamingo’s
Arenden (long crested eagle, black eagle en African fish eagle)
Een nijlpaard
Dikdiks (de kleinste antilopesoort)
Giraffen (Rothschild)
Elanden (grootste antilopesoort)
Waterbokken
Pumba’s; de wrattenzwijnen
En last but definitely not least: Witte en zwarte neushoorns! (waarbij een stel de hele middag bezig was met voortplanten..)

Een lange maar heerlijke dag in de natuur. Laat weer terug en maar snel op zoek naar een beter hotel, want verder reizen lukt überhaupt niet meer (en waar gaan we heen??). We lopen een stuk of 6 hotels in, waar we echter bij de helft al op de trap rechtsomkeert maken…. Maar we vinden toch een beter hotel met werkende stopcontacten, schone ruimte en een warme douche, althans… dat laatste werd beweerd maar hebben wij helaas niet kunnen vast stellen… Inchecken, bagage overhevelen en nog even met Jenny en Lasse een biertje drinken en een hapje eten. Dat laatste was nog wel wat ingewikkeld: de kaart was in Swahili of in ieder geval voor ons niet begrijpelijk. Bovendien bleek 30% van de kaart niet meer beschikbaar. Auke bestelde mixed grill, ik bonen met groente en chapati. Toen een bord met groente en chapati kwam kon ik lekker eten. Toen veel later nog steeds geen vlees voor Auke kwam, bleek mijn bordje groente toch echt ‘Mixed grill’ te heten en ik alleen bonen met chapati te hebben besteld. Of we dit ook even halverwege de maaltijd konden afrekenen, want de shift van de bediende zat erop….

Internetten voor ons plan morgen gaat echt niet meer lukken, want het internetcafé was om 18u ofzo al gesloten. Dus tja nu weten we nog steeds niet wat we morgen en de komende dagen gaan doen…

In het hotel nog maar even ons dagboek bijwerken, foto’s uploaden, wat al een behoorlijke stapel wordt, en slapen. Beter hier: wel veel lawaai, maar geen muggen en anders een schone(re) klamboe en een hard maar niet ingedeukt bed.